Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)
Obsah předmětu tvoří následující tematické okruhy: Studium germanistiky v rámci cizojazyčné filologie. Lingvistika, její předmět a metody zkoumání. Jazyk jako prostředek komunikace, funkce jazyka; jazyk jako znakový systém. Geografické, sociální a kontextově-funkční rozvrstvení jazyka. Genealogická a morfologická klasifikace NJ. Systematizace dílčích jazykovědných disciplín. Jednotlivé významotvorné roviny v NJ (fonetika, fonologie, morfologie, lexikologie, syntax). Textová lingvistika. Témata k samostudiu: Vývoj NJ - indoevropský původ NJ, germánština, starohornoněmčina, středohornoněmčina, novohornoněmčina. Vývoj NJ ve 20. století. Současný německý jazyk a jeho variety v německy mluvících zemích.
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)
The course consists of the following topics: Study of German studies in foreign language philology. Linguistics, its subject and methods of research. Language as a means of communication, function of language; language as a character system. Geographical, social and context-functional stratification of language. Genealogical and morphological classification of German. Systematization of partial linguistic disciplines. Individual levels of meaning in German (phonetics, phonology, morphology, lexicology, syntax). Text linguistics. Topics for self-study: Development of German language - Indo-European origin of German language, Germanic, Old German, Middle German, New German. Development of German language in the 20th century. Contemporary German language and its varieties in German speaking countries.
Literatura
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
Studijní opora
PPP prezentace z jednotlivých přednáškových okruhů a další materiály ze seminářů (pokud nebude sdělena jiná informace, pak budou PPP k novým tématům vyvěšeny vždy s týdenním přednesem; dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/tamara-buckova/
Základní literatura
ŠIMEČKOVÁ, A. Úvod do jazykovědné germanistiky. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0595-3.
ŠIMEČKOVÁ, A. O němčině pro Čechy. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-85787-47-4.
ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Vobotia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
BUSCH, A.; STENSCHKE, O. Germanistische Linguistik. 2. Auflage. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 2008. ISBN 978-3-8233-6414-6.
Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. durchgesehene und bibliographisch erg. Aufl. /. Stuttgart: Alfred Kröner, 2008, xli, 816 s., 2 s. obr. příl. (mapy). ISBN 978-3-520-45204-7.
LÜDELING, A.: Grundkurs Sprachwissenschaft. Stuttgart : Klett, 2009. ISBN 978-3-12-939004-7.
Další doporučená literatura
ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 9788024619460 .
ČERNÝ, J.; HOLEŠ, J. Sémiotika. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5.
ČERNÝ, J. Úvod do studia jazyka. Praha: Computer Press, 2007. ISBN 8073460939.
EISENBERG, P. Der Satz. Grundriss der deutschen Grammatik. Stuttgart: Metzler, J B; Auflage: 4., aktualisierte und überarbeitete Auflage (15. Juli 2013) ISBN 978-3476024244 .
EISENBERG, P. Das Wort.Grundriss der deutschen Grammatik. Stuttgart: Metzler, J B; Auflage: 4., aktualisierte und überarbeitete Auflage , 2013. ISBN 978-3476024251.
GROSS, H. Einführung in die germanistische Linguistik. München: Iudicium; Auflage: 3., überarb. u. erw. Aufl. (1998) ISBN 978-3891292402.
HELBIG, G.; BUSCHA, J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht (Obras de referencia). Berlin: Langenscheidt, 2001. ISBN 978-3468494932.
LINKE, A.; NUSSBAUER M.; PORTMANN, P. R. Reihe Germanistische Linguistik 121 Kollegbuch: Studienbuch Linguistik. Hammeln: Niemayer, 2004. ISBN 978-3484311213.
MEIBAUER, J. (Hrsg.) Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart - Weimer: Metzler Verlag, 2007. ISBN 978-3-476-02141-0.
MÜLLER, H. Arbeitsbuch Linguistik: Eine Einführung in die Sprachwissenschaft. München: UTB, 2009. ISBN 978-3825221690
PELZ, H. Linguistik: Eine Einführung. 1996. Hamburg: Hoffmann and Campe, 1996. ISBN 978-3455103311.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
Podmínky pro připuštění ke zkoušce
1. 75% docházka na semináře, aktivní účast na seminářích.
2. Úspěšné absolvování 2 průběžných testů s možností jedné opravy u každého testů. Test číslo jedna: filologie, germanistika, jazyk jako prostředek komunikace a znakový systém; opravný termín: poslední prosincový výukový týden. Test č. 2: praktické dovednosti z oblasti strukturní lingvistiky; opravný termín: první lednový týden. Dny a časy po domluvě.
3. Referát pojednávající o jedné kapitole z publikace Dějiny lingvistiky od Jiřího Černého (kapitola 0, 4, 6, 7, 10, 11, 17, 18, 19, 20) - datum odevzdání v elektronické i tištěné podobě: prosinec 2015, avšak nejpozději 21.12.2015. Referát v českém jazyce s půlstránkovým resumé v němčině. 5 stran textu; stavba textu: titulní stránka, úvod, stať, závěr, resumé, seznam lit.
Zkouška
Písemná forma zkoušky: esej na téma jazyk jako prostředek komunikace a znakový systém + test ověřující znalosti z teoretických okruhů (při přípravě je možné vycházet z dílčích testů). Doba trvání zkoušky: 3 hodiny (3x 45 minut).
Hodnocení
Referát: 10 bodů; výchozí pozice pro zkoušku: 10 - 9 bodů: A; 9 - 8 bodů: B; 7 - 6 bodů: C.
Testy: 30 bodů; výchozí pozice pro zkoušku: 30 - 26 bodů: A; 25 - 21 bodů: B; 20 - 16: C.
Zkouška: Test na 60 bodů.
(Aktivní) účast na semináři: 10 bodů.
Sylabus
Poslední úprava: BUCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2016)
10.10.2016 Přednáška/Vorlesung: Filologie a studium němčiny / Das Organisatorische und Grundinformationen zum Thema "Fremdsprachige Philologie, Option Lehramt" Seminář/Seminar: Úvodní organizační seminář / Das Organisatorische
17.10.2016 Přednáška / Vorlesung: Jazyk jako prostředek komunikace /Sprache als Kommunikationsmittel Seminář / Seminar: Komunikační modely se zaměřením na komunikační kód a účastníky komunikace /Kommunikationsmodelle. Schwerpunte: Kommunikationscode, Sender und Empfänger als Grundbausteine einer kommunikativen Kette. / Podnět pro lingvisty jako budoucí učitele: Čtyři strany (čtyři uši) jedné zprávy. / Anregung für Linguisten, wie in der Rolle eines Fremdsprachenlehrers auftreten sollen: Vier Seiten (vier Ohren) einer Nachricht.
24.10.2016 Přednáška / Vorlesung: Jazyk jako znakový systém I. /Sprache als Zeichensystem I. /Základní pojmy F. de Saussura: Langage, langue, parol. Znak: označované a ozančující. Diachronní a synchronní zkoumní jazyka. / Ferdinad de Saussure - die wichtisgten Beriffe: Langage, langue, parol. Il signe = signifié, signifaiant. (Zeichen = das Bezeichnete + Bezeichnende). Diachrone und synchrone Sprachforschung. Seminář / Seminar: Systém znaků, který nás obklopuje v mimojazykových oblastech, znak a jazykový systém. Klasifikace znaků podle Charlese Sanderse Peirce. /Zeichen im Alltagsleben und in einem sprachlichen Code. Zeichenklassifizierung nach Charles Sanders Peirce. / Podnět pro lingvisty jao budoucí učitele cizíh jazyka: interkulturní význak znaků, sémiotické kategorie "cizí" a "vlastní". / Anregung für in die Linguisten und zugleich künftige Fremdsprachenlehrer: Interkulturalität im Zusammenhang mit der Zeichenbedeutung. Semiotische kategorien "das Framde" und "das Eigene".
31.10.2016 Přednáška/Vorlesung: Jazyk jako znakový systém II. /Sprache als Zeichensystem II. / Jazykový organon podle Karla Bühlera. Roman Jakobson: Jazykové funkce. / Karl Bühler: Sprachoganon. R. Jakobson: Sprachfunktionen. Seminář / Seminar: Základní jednotky jednotlivých významotvorných rovin strukturní lingvistiky./Grundeinheiten der einzelnen bedeutungsbildenden Ebenen der Strukturlinguistik.
7.11.2016 Přednáška/Vorlesung: Němčina v kontextu dalších evropských jazyků. / Vybrané kapitoly z dějin lingvistiky. - Referáty. / Ausgewählte Kapitel aus der Geschichte der Lingusitik - Referate.Das Deutsche im Kontext anderer europäischer Sprachen. Seminář/Seminar: Jazykové variety. Rakouská a švýcarská němčina. Praktické ukázky na základě videomaterilů. / Varietätenlinguistik. Das österreichische Deutsch. Schwiizerdütsch. Arbeit mit den Kuzfilmen.
14.11.2015 Přednáška/Vorlesung: Phonetik und Phonologie. Seminář/Seminar: Morfematika a morfologie I. Morfémy a jejich funkce. Procvičování. Využití metod alternativní pedagogiky - vhled do perspektiv učitele cizích jazyků. / Morhematik und Morphologie I. Morphme und ihre Funktionen - Übungen. Methoden alternativer Pädagogik beim Grammatikunterricht -Einblick in die Perspektive eines Fremdsprachenlehrers.
21.11.2015 Výuka odpadá. Samostná práce: referát z dějin lingvistiky. / Lehrveranstaltung entfällt. Selbstständiges Arbeiten: Einblick in die Linguistikgeschichte - Referat. / Termín odevzdání: 21.12.2016. / Abgabetermin: 21.12.2016.
29.11.2015 Přednáška /Vorlesung: Morfologie II + Sématinka (vztahy ve slovní zásobě). Seminář/Seminar: praktická cvičení s využitím prvku her v oblasti lexikologie - druhý vhled do perspektivy profese / praktische Übungen mit der Verwendung eines Sprahspiels - ei anderer Einblick in die Berufsperspektive.
07.12.2015 Přednáška / Vorlesung: = Syntax I (Tradiční syntax). Morfosyntax jako součást školní gramatiky. / Syntax I (Traditionelle Syntax). Morphosyntax als Bestandteil der Schulgrammatik. Seminář formou přednášky /Seminar in der Vorlesungsform: Syntax II - první část (moderní syntax II. poloviny 20. století: Konstituentní gramatika, generativní gramatika).
14.12.2015 Přednáška/Vorlesung: Syntax II - druhá část (přehledové opaování konstituentní a generativní gamatiky, dependenční a valenční gramatika jako středobod přednášky). Seminář/Seminar: Procvičování. / Übungen.
21.12.2016 Přednáška / Vorlesung: Exkurz do nejvýše položené významotvorné roviny textu: textová lingvistika, stylistika./ Ein kleiner Exkurs in die Textliguistik und Stilistik. Seminář / Seminar: Zkušební zkouškový test. / Trainingstest als Vorbereitung für folgende Prüfung.
Leden 2017 / Januar 2017 Přednáška / Vorlesung: Osvojování jazyka v kontextu psycholingvistky / Spracherwerb und Psycholiguistik - der letzte Eiblick in die künftige Berufsperspektive. Seminář /Seminar: Vyhodnocení cvičného testu. /Auswertung des Trainingstestes.