|
|
|
||
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
|
|
||
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Cílem kurzu je propojení nezbytné didaktické teorie (na úrovni obecné didaktiky a na úrovni oborové didaktiky) s individuálními představami studentů, s jejich očekáváními včetně konfrontace s praktickými situacemi (simulovaná cvičení, analýzy videozáznamů, atd.). |
|
||
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2008)
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3 HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4 HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3 STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008. STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008. KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9 Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8. Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika). Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar). FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994. FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8 FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0 FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5 FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7 FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2 FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0 |
|
||
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Přednášky a semináře. |
|
||
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2009)
Požadavky k zápočtu a) Maximálně 1 neúčast, ostatní se nahrazují b) Projekt jedné výukové hodiny: Úkolem je navrhnout, ve výuce vyzkoušet a posléze vyhodnotit vlastní projekt výukové hodiny. Součástí projektu hodiny je: 1. stanovení cílů 2. popis činností, které budou žáci v průběhu výuky vykonávat, aby cílů dosáhli 3. pojmenování výukových metod a forem, které jsou v rámci činností žáků používány 4. uvedení způsobu, jakým si ověříte, zda bylo cílů dosaženo 5. definování didaktických pomůcek a techniky, které budou v rámci hodiny zapotřebí 6. poznámky k vývoji hodiny: tyto poznámky slouží k zamyšlení se, jaké problémy mohou v průběhu výuky nastat a jak řešit situaci, kdy se hodina nebude vyvíjet podle plánu (např. je-li součástí hodiny práce s učebnicí, je důležité počítat s tím, že žáci učebnici mít nebudou apod.) 7. reflexe hodiny: po odzkoušení projektu odpovězte na následující otázky: a. Co se v hodině povedlo? b. Jaké problémy se v průběhu hodiny vyskytly? c. V čem je podle vašeho názoru žádoucí projekt hodiny změnit?
c) Tři příběhy z vlastní výuky nebo z náslechů, které ukazují na zajímavý didakticko matematický moment nebo jev s komentářem d) Popis chyby žáka, k níž skutečně došlo, popis reakce učitele a popis ideální reedukace e) Záznam z jednoho náslechu na hodině, kterou vyučoval někdo jiný. f) Rozbor ŠVP jedné základní školy z hlediska výuky matematiky (tam, kam půjdete na praxi, pokud nepůjdete, tak školy podle výběru), rozsah 2 strany
Požadavky ke zkoušce Písemný test na úrovni otázek z písemných státnic (všechny materiály dovoleny). Ústní test na základě předem daných otázek z DM1 a DM2
Přesné informace k předmětu jsou na stránce vyučující (kmdm.pedf.cuni.cz, Pracovnicíci, Stehlíková) |
|
||
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2009)
Projektování učiva v práci učitele matematiky (pojmová mapa, standardy v práci učitele matematiky, formulace výstupů výuky - taxonomie) ŠVP a jeho realizace, kompetence ve vyučování matematice, průřezová témata ve vyučování matematice Argumentace a dokazování Experimentování v matematice Planimetrie - nekonečno v geometrii Stereometrie - mnohostěny, měření objemů a povrchů těles Kombinatorika a pravděpodobnost ve vyučování matematice na SŠ Komplexní čísla - fylogeneze (Ars Magna) Komplexní čísla - základní didaktické problémy Rovnice a nerovnice - parametry, absolutní hodnoty Funkce - fylogeneze Funkce - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ Infinitesimální počet ve vyučovaní matematice na SŠ |