PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Sémantika - O02303075
Anglický název: Semantics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: SÉMA
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Korekvizity : O02303074
Prerekvizity : O02303009, O02303073
Záměnnost : O02303069
Je korekvizitou pro: O02303074
Je prerekvizitou pro: O02303076, O02303077
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SMEJKALO (02.09.2005)
Význam významu; pojem významu; význam jednoduchých a složitých jazykových znaků; lingvistické definice významu; znak jako symbol, kognitivní sémantika; sémantická cvičení.
Literatura
Poslední úprava: SMEJKALO (30.11.2005)

Čermák, F.: Jazyk a jazykověda. Praha 1994 a později, 167-170. (Sémantika. Sémantika a lingvistika. Význam věty a lexému. Paradigmatika a syntagmatika významu.)

Černý, J.: Dějiny lingvistiky. Olomouc 1996, 414-417, 422-430.

Čítanka textů z kognitivní lingvistiky. I. Nebeská (ed.), UK v Praze FF, Praha 2004.

Krupa, V.: Jazyk - neznámy nástroj. Bratislava 1991, 50-80.

Machová, S.: Odhalování významu jazykového znaku jako součást výuky mateřského jazyka na 2.stupni ZŠ. Jazykovědné aktuality, 36, 1999, 31-33.

Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatika jako lingvistické disciplíny. PedF UK, Praha 1996, 9-48.

Vaňková, I.: Člověk a jazykový obraz světa. SaS, 60, 1999, 283-292.

Vaňková, I. a kol.: Co na srdci, to na jazyku. Karolinum, Praha 2005.

Sylabus
Poslední úprava: SMEJKALO (02.09.2005)

K75 Sémantika

Ukončení: Z

Vyučující: doc. PhDr. Svatava Machová, CSc.

Požadavky k zápočtu: prostudovat zadanou literaturu a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace; na posledním semináři úspěšně napsat krátkou práci, v níž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury; do 20. dubna odevzdat dle pokynů vedoucí semináře seminární práci - kognitivní analýzu jednoho pojmu ze zadané tematické oblasti

Forma zkoušky: --

Požadavky ke zkoušce: --

Cíl kurzu: vhled do lingvistické sémantiky; zvládnutí metodiky konceptuální analýzy a způsobu jejího použití při výuce ČJ na SŠ

Obsah kurzu: význam jednoduchého a složitého jazykového znaku, způsoby jeho popisu; významové vztahy; vágnost významu jazykových jednotek; dialog o významu; teoretické základy kognitivní lingvistiky, struktura pojmu a metody jejího popisu, pojem jako základní jednotka jazykového obrazu světa; sémantická cvičení na 2. st. ZŠ a na SŠ, investigativní sémantika.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK