Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)
Základy didaktiky matematiky: pojmotvorný proces z hlediska teorie generických modelů, formální poznatky, konstruktivistické vyučování, podnětná výuka.
Didaktická interpretace matematických poznatků: Číselné obory, planimetrie, stereometrie, základy algebry.
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)
Basic notions of mathematics education: concept creation process from the point of view of the theory of generic models, mechanical knowledge, constructivistic teaching.
Didactic interpretation of mathematical knowledge: Number systems, 2D geometry, 3D geometry, basics of algebra.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)
Cílem kurzu je propojení nezbytné didaktické teorie (na úrovni obecné didaktiky a na úrovni oborové didaktiky) s individuálními představami studentů, s jejich očekáváními včetně konfrontace s praktickými situacemi (simulovaná cvičení, analýzy videozáznamů atd.).
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)
The goal of the course is to connect necessary theoretical didactic notions (of general didactics and of mathematics education) to ideas and expectations of students and to confront them with practical situations (cases from practice, analyses of videorecordings, etc.).
Literatura -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (09.06.2010)
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3
STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.
STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.
KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9
Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.
Časopisy pro učitele matematiky (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).
Sborníky z konferencí pro učitele matematiky (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).
FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.
FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8
FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0
FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5
FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7
FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2
FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (09.06.2010)
HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4
HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3
STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.
STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.
KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9
Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.
Journals for mathematics teachers (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).
Proceedings from conferences for mathematics teachers (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).
FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.
FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8
FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0
FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5
FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7
FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2
FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0
Metody výuky -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (09.06.2010)
Přednášky a semináře.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (09.06.2010)
Lectures and seminars.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2014)
Požadavky k zápočtu a materiály ke kurzu jsou zveřejněny v příslušném Moodle kurzu. Jedná se o průběžné plnění zadaných úkolů.
Sylabus -
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)
Poznávací proces, pojmotvorný proces
Formální učení - interpretace
Diagnostika a reedukace formalismu
Konstruktivismus v didaktice matematiky. Podnětná výuka.
Číslo - didaktická transformace, základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ; racuonální, celá a reálná čísla ve vyučování matematice
Procenta
Číslo a proměnná
Algebraické výrazy - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ
Planimetrie - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ
Planimetrie - geometrické konstrukce, měření délek a úseček, měření délek a úhlů, měření obvodů a obsahů
Stereometrie - základní didaktické problémy na ZŠ a SŠ, hra Sova
Poslední úprava: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)
Concept creation process, theory of generic models
Mechanical knowledge and its diagnosis and reeducation
Constructivist approaches to the teaching of mathematics