PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Výzkum v didaktice matematiky - ON2310304
Anglický název: Research in Mathematics Education
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OKN2310304
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Prerekvizity : ON2310002
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)
Kurz je zaměřen na vyučování matematice založené na budování schémat (tzv. metoda VOBS nebo Hejného metoda), a to pro 2. stupeň základní školy. Jde o pokračování kurzu ze zimního semestru. Studenti, kteří první kurz nenavštěvovali, dostanou písemné materiály a přístup k videozáznamům výuky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)

Cílem předmětu je, aby se studenti seznámili s principy vyučování podle VOBS (viz také www.h-mat.cz) tak, aby v budoucnu mohli pomocí této metody vyučovat.

Literatura
Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)

 

Učebnice matematiky pro 2. stupeň autorského kolektivu vedeného prof. Hejným.

Metody výuky
Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)

Interaktivní seminář.

Sylabus
Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)

Přednáška je věnována především slovním úlohám a menší část pak interakci učitel – žák a učitel – třída.


Na jednoduchých aditivních i multiplikativních slovních úlohách je popsána anatomie slovní úlohy a situace slovní úlohy – nástroje, pomocí nichž učitel může tvořit úlohy  daného typu a požadované náročnosti. Uvedeny jsou řešitelské strategie některých statických, ale zejména dynamických úloh (o věku, o setkávání, o plnění bazénu) i jejich didaktické zpracování. Je ukázáno, jak učitel pomocí implicitních úloh může iniciovat objevitelské procesy žáků.  Dále  jsou rozvedeny řešitelské postupy: metoda simplifikace, metoda „od konce“ a metoda rozkladu. Poslední kapitola slovních úloh je věnována logice, úlohám, které pomáhají budovat ve vědomí žáků logická schémata

V druhé části je popsána dialogická i postojová edukační strategie učitele a poukázáno je na důsledky, které z těchto přístupů plynou pro kvalitu výuky matematiky.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK