PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj reflektivních dovedností studentů oboru český jazyk při souvislé pedagogické praxi - ON2304V16
Anglický název: Developing reflective skills of students of teaching (specialization Czech language) during teaching practice
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
Během kurzu by si studenti měli zvědomit vztahy mezi vlastnostmi žáků, jejich percepcí jednotlivých žáků a následným vlastním jednáním. Měli by si také ujasnit souvislost mezi vlastnostmi žáků, cíli a použitými strategiemi. Při plánování výuky si studenti vyzkoušejí pracovat s Korthagenovým modelem ALACТ. Na základě tohoto modelu budou promýšlet odučené, navrhnou alternativní řešení a následně ho ověří v praxi. Student si v průběhu kurzu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a sebereflexe v pedagogickém deníku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

Cílem kurzu je, aby si studenti osvojili dovednost používat hodnotící a sebehodnotící nástroj „Soubor profesních kvalit studenta učitelství oboru český jazyk na 2. st. ZŠ“ při reflexi výuky zkušených učitelů, výuky svých kolegů-studentů i při reflexi vlastního učitelského působení. Toto reflektivní pojetí praxe by studentům mělo pomoci, aby si uvědomili své silné lidské a profesní stránky, aby pracovali na rozvoji svých pozorovacích a metakognitivních dovedností. Nástroj „Soubor profesních kvalit“ poskytne studentům potřebný „jazyk“ pro popis vlastního i cizího učitelského působení.

Literatura
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

CANGELOSI, J. C. Strategie řízení třídy. Praha: Portál 1997.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.

Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <>.

KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 2010.

MIKOVÁ, Š., STANG, J.: Typologie osobností u dětí. Portál: Praha 2010.

Metody výuky
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

První část kurzu bude probíhat na fakultě a bude zaměřena na sledování videoukázek z výuky a jejich následnou reflexi s oporou o Soubor profesních kvalit. Studenti se zapojí do výukových mikrosituací, v rámci rolí budou diskutovat o svých pocitech, dojmech, postřezích, o cílech a použitých výukových strategiích.

Druhá část semináře se bude střídavě odehrávat na 2. stupni základní školy v hodinách českého jazyka a literatury a na fakultě. Studenti se zúčastní několika náslechových hodin alespoň na 2 základních školách, které budou společně s ostatními (včetně zkušeného fakultního učitele) reflektovat pomocí Souboru profesních kvalit. Studenti v rámci hodin českého jazyka a literatury odučí 2 až 3 krátké aktivity či výukové situace. Provedou sebereflexi, budou reagovat na zpětnou vazbu ostatních kolegů, fakultního učitele a VŠ peadagoga. Studenti budou pozorovat krátké vyučovací výstupy svých kolegů a poskytovat jim zpětnou vazbu s oporou o Soubor profesních kvalit.

Kurz je ukončen zápočtem po předložení pedagogického reflektivního deníku a splnění docházky (student může jednou neomluveně chybět).

Sylabus
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

Analýza videoukázek

Učební a výukové mikrosituace

Náslechy a jejich společná reflexe

Odučené krátké sekvence a jejich společná reflexe

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK