PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Asistentská praxe pro studenty učitelství oboru český jazyk - ON2304V14
Anglický název: Assistant Practice for students of teaching with specialization Czech language
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2014
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/3, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
Kurz Asistentské praxe je dlouhodobější systematická práce studenta v hodinách literární výchovy a čtení na 2. stupni ZŠ v 1-2 třídách, vedených jedním fakultním učitelem. Student dostane příležitost vyzkoušet si práci asistenta učitele (spolupracovat na plánování výuky, cíleně rozvíjet čtenářské dovednosti žáků apod.) a následně ji systematicky reflektovat pod vedením zkušeného učitele. Na začátku kurzu student společně s fakultním učitelem, který asistentskou praxi vede, zpracuje stručný projekt na cílený rozvoj některé ze základních čtenářských dovedností (dle potřeb konkrétní třídy). Společně formulují konkrétní cíle, ke kterým bude student v průběhu asistentské praxe pod supervizí VŠ pedagoga směřovat, a navrhnou jednotlivé kroky, které je potřeba udělat, aby u žáků mohlo dojít k rozvoji zvolené čtenářské dovednosti. Student si v průběhu kurzu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a sebereflexe v pedagogickém deníku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti práce asistenta pedagoga v rámci předmětu český jazyk a literatura na 2. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství pomocí hodnotícího a sebehodnotícího nástroje „Soubor profesních kvalit studenta učitelství oboru český jazyk na 2. st. ZŠ“. Studenti se budou podílet na práci asistenta pedagoga např. při plánování a organizaci hodin literární výchovy a čtení, při cíleném rozvoji některé ze základních čtenářských dovedností, popř. při přípravě projektové výuky, při výrobě pomůcek pro výuku, při práci se skupinou žáků apod.

Předpokládáme, že asistentská praxe umožní studentům rozvoj následujících kompetencí a oblastí rozvoje:

Zvýšení úrovně empatie

Rozvoj diagnostických dovedností

Rozvoj dovednosti plánovat výuku

Rozvoj dovednosti cíleně rozvíjet zvolenou čtenářskou dovednost u žáků

Rozvoj reflexe a sebereflexe

Literatura
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
Literatura:
1. CANGELOSI, J. C. Strategie řízení třídy. Praha: Portál 1997.

2. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.

3. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <>.

4. KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj- vyber - zdůvodni - hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: <>

5. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 2010.

6. MIKOVÁ, Š., STANG, J.: Typologie osobností u dětí. Portál: Praha 2010.

7. ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha 2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www:

8. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. . Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: .

9. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: .

Metody výuky
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)

Student učitelství 1. ročníku navazujícího magisterského studia oboru český jazyk, pracuje po dobu jednoho semestru jeden den v týdnu (týdně 3 hodiny) v jedné až dvou třídách klinické školy pod vedením zkušeného fakultního učitele. Obsah činnosti studenta v konkrétní třídě se odvíjí od potřeb žáků a určuje ji kmenový fakultní učitel třídy.

Na začátku praxe se studenti sejdou s VŠ pedagogem na instruktážním semináři, v průběhu asistentské praxe budou studenti pravidelně (každý týden 1 hodinu) společně s fakultním učitelem reflektovat odučené a plánovat další výuku. Všichni studenti z jednotlivých klinických škol se sejdou dvakrát na reflektivním semináři s VŠ pedagogem po jednotlivých školách a v závěru praxe na závěrečném reflektivním semináři k udělení zápočtu. V průběhu celého kurzu studenti povinně využívají e- learningovou podporu ve výukovém prostředí Moodle, která umožní studentům sdílet jejich zkušenosti z asistentské praxe, radit se, případně konzultovat s odborníky-experty z praxe klinických škol a činit tak smysluplná a efektivní rozhodnutí při další práci.

Kurz je ukončen zápočtem po předložení pedagogického reflektivního deníku, docházkového listu a reflexe naplnění plánovaného projektu na rozvoj zvolené čtenářské dovednosti u žáků. V průběhu asistentské praxe má student možnost spolupracovat dle konkrétních potřeb s výchovným poradcem ve škole, speciálním pedagogem a školním psychologem.

Kurz Asistentská praxe studentů učitelství bude kombinovat a v praxi ověřovat:

a) řízenou asistentskou praxi studentů pod vedením zkušených učitelů z klinických škol, kteří jsou v této oblasti příkladem dobré praxe,

b) reflektivní seminář zaměřený na rozvíjení znalostí a dovedností v oblasti plánování výuky, rozvoje čtenářských dovedností a metakognice.

c) e-learningovou podporu studentů, jež jim umožní analyzovat, reflektovat, hodnotit a sdílet praktické zkušenosti z asistentské praxe studentů popsané v bodě a) a činit tak efektivní rozhodnutí při další práci s těmito dětmi a prohlubovat své profesní kompetence v této oblasti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK