PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova a didaktika výtvarné výchovy I. - OKO133226
Anglický název: Art education and didactics of art education I.
Zajišťuje: Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství (41-UPRPS)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.
Záměnnost : OKO131126
Je neslučitelnost pro: OKO131126
Je záměnnost pro: OKO131126
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.05.2009)
Kurz uvede studenty do problematiky výtvarné výchovy. Zaměřuje na pochopení specifičnosti výtvarného vnímání a vyjadřování a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře, to vše s ohledem na potřeby a možnosti využití výtvarné výchovy při zajišťování zájmové činnosti dětí a mládeže.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.05.2009)

Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky výtvarné výchovy a umožnit pochopení specifičnosti výtvarného vnímání a vyjadřování, a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře. Kurz by měl dále umožnit studentům základní vhled do aktuální teorie a didaktiky výtvarné výchovy a orientaci v základních pojmech, tématech a otázkách výtvarně orientované pedagogické práce s dětmi.

Literatura -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.05.2009)

ADAMEC,J; BLÁHA, J.; ŠMAŠULA, P.: Průvodce výtvarným uměním (I.-VI.díl), Praha, Práce 1993 - 1996

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I., Praha: PedF UK, 2005, ISBN: 80-7290-237-7

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V., Praha: PedF UK, 2003, ISBN: 80-7290-129-X

HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : 2.vydání Aventinum, 1997. ISBN 80-85277-79-4.

CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : 2. vydání Aventinum, 1996. ISBN 80-7151-468-3.

ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.

ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8 SLAVÍKOVÁ, V.: Dívej se, tvoř a povídej! -- Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007, ISBN: 80-7367-322-3

Metody výuky -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.05.2009)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.05.2009)

Způsob zakončení - zápočet

Podmínky udělení zápočtu - účast na přednášce, studium zadané literatury a písemná reflexe

Sylabus -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.05.2009)

Výtvarné vnímání a vyjadřování v současné vizuálně orientované kultuře. Dnešní výtvarná výchova, její místo ve vzdělávacím procesu. Terapeutické možnosti výtvarného umění a výtvarné tvorby. Možnosti využití principů výtvarné výchovy v realizaci zájmové činnosti dětí a mládeže.

Teorie:
1. Výtvarné vnímání a vyjadřování
Vizualita, vizuální kultura. Výtvarné vnímání, cítění, myšlení, vyjadřování. Umělecká výtvarná tvorba, dětská výtvarná tvorba. Tvořivost, fantazie, představivost, spontánnost.

2. Výtvarná výchova
Výchovný a vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Vliv výtvarné výchovy na rozvoj osobnosti žáka - názory, tendence. Artefiletické přístupy ve výtvarné výchově.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK