PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Дидактика русского языка II - OEN2316031
Anglický název: Didaktika RJ II
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 5 / 5 (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Žofková, CSc.
Vyučující: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (03.02.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (03.02.2019)



Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.

Literatura
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2013)

Odborná literatura:

JELĺNEK, S.; PURM, R. a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991.

JELĺNEK, S. a kol. Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980.

CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976.

JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN, 1985.

KAPITONOVA, T. I.; ŠČUKIN, A. N. Sovremennyje metody obučenija russkomu jazyku inostrancev. Moskva: Russkij jazyk, 1987.

RIES, L. Didaktika ruštiny. Vyučování jako komunikace, součinnost a hra. I. a II. Ostrava:

Pedagogická fakulta, 1987.

PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly.

Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené).

časopis Cizí jazyky

časopis Russkij jazyk za rubežom ( vybrané stati )

časopis Inostrannyje jazyki v škole (vybrané stati)

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (03.02.2019)


  1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti.
  2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech.
  3. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti ústního projevu.
  4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby.
  5. Výuka ústního projevu – typologie cvičení.
  6. Kontrola a hodnocení ústního projevu žáků.
  7. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti písemného projevu.
  8. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby.
  9. Výuka písemného projevu – typologie cvičení.
  10. Kontrola a hodnocení písemného projevu žáků.
  11. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka.
  12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK