Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
Cílem semináře je seznámit studenty s filosofií programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), s metodami aktivního učení a s možnostmi využití těchto metod v hodinách komunikační a slohové výchovy. Studenti se naučí, jak pomáhat žákům, aby chtěli psát a mluvit. Na základě vlastního prožitku zjistí, jak jsou psaní a diskuse úzce propojeny s myšlením a jak je lze také jako nástroj myšlení ve škole využít. Naučí se spojit výuku ke klíčovým kompetencím s výukou obsahu oboru (učiva).
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
The aim of the seminar is to
acquaint students with the philosophy of the
Reading and writing for
Critical thinking (RWCT) program,
methods of active learning and the
possibilities of applying these methods in lessons
of communication and
composition.
Students will learn how to motivate pupils to want to
write and speak.
Based on their own experience they will find how
writing and discussion
are closely linked to thinking and how they can
be used as a thinking tool at
school. They will learn how to combine the
Teaching of key competencies with
the teaching of Curriculum
studies.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
Fischer,R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 1997
Učím s radostí.(Ed.N.Rutová):o.s.Kritické myšlení a SbS ČR v Agentuře STROM,Praha 2003
Tomková,A.: Program Čtením a psaním ke krit. myšlení v primární škole. UK, Praha 2007
Hájková,E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. UK, Praha 2008
Kolář,Z.,Šikulová,R.: Vyučování jako dialog. Grada, Praha 2007
Časopis Kritické listy (www.kritickemysleni.cz)
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
Aktivní účast (tolerovány 2 absence), anotace jedné knihy z doporučené literatury, esej na zadané téma, příprava na vyučovací jednotku s využitím metod RWCT a zpracování dvou reflexí k přípravám kolegů dle zadaných kritérií. Odevzdání práce ve dvou tištěných exemplářích v semináři 27. 4. 2015, 4. 5. 2015 odevzdání dvou reflexí k přípravám kolegů, 11. 5. 2015 odevzdání konečné verze práce v tištěné formě vyučujícímu a v elektronické formě do kurzu v moodlu.
Struktura práce Ročník: Délka vyučovcí jednotky: Cíle vyučovací jednotky: a) na úrovni předmětu, b) na úrovni klíčových kompetencí, c) na úrovni průřezových témat
Popis lekce 1) Evokace 2) Uvědomění si významu informací 3) Reflexe