PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Gymnastika III - O01320141
Anglický název: Gymnastic III
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Jana Hájková
Vyučující: PaedDr. Jana Hájková
Prerekvizity : O01320140
Je neslučitelnost pro: OK0620141
Je záměnnost pro: OK0620141
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (31.03.2020)
Pojetí gymnastiky v Rámcovém vzdělávacím programu a jeho praktická aplikace ve Školním vzdělávacím programu. Rytmická gymnastika - hudebně pohybová výchova, cvičení bez náčiní a s náčiním, taneční výchova. Pohybová skladba.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (31.03.2020)

Pojetí gymnastiky v Rámcovém vzdělávácím programu. Školní vzdělávací program. Rytmická gymnastika. Pohybová skladba.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (17.10.2021)

 

  1. Dvořáková, H. Školáci v pohybu - tělesná výchova v praxi. Praha: Grada publishing, 2012.
  2. Dvořáková, H., Engelthalerová, Z. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017.
  3. Chrudimský, J., Krištofič, J., Marek, j., Vorálková, J. Gymnastika v obrazech. Praha: UK FTVS, 2012. Multimediální učební text.
  4. Chrudimský, J., Šimůnková, I., Novotná, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text.
  5. Novotná, V. Panská, Š., Šimůnková, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. Multimediální učební text.
  6. Hájková, J. - Vejražková, D.: Základní gymnastika. Praha, Karolinum, 2005.
  7. Hájková, J. Kapitoly z gymnastiky na 1. St. ZŠ pro denní i distanční studium. Praha, Karolinum, 2008.
  8. Krištofič, J. Gymnastická průprava sportovce. Praha, Grada 2004.
  9. Skopová, M., Zítko. M. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2006.
  10. Vrchovecká, P. (2020) Základy gymnastické přípravy dětí. Praha: Grada.

https://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/gymnastika/uvod.php

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (31.03.2020)

Tematické okruhy ke zkoušce z gymnastiky (1 otázka z teorie + 1 otázka z metodiky)

 

A. Teorie

  1. Systém gymnastiky (dělení, cíl, úkoly, gymnastické pohybové aktivity).
  2. Držení těla, technika cvičení v gymnastice, specifika nácviku gymnastických činností.
  3. Problematika průpravné části hodiny.
  4. Stimulace pohybových schopností pomocí gymnastických prostředků u dětí mladšího školního věku.
  5. Základy gymnastiky v RVP: základní gymnastika (kompetence, očekávané výstupy, učivo - činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení).
  6. Základy gymnastiky v RVP: prvky sportovní gymnastiky (kompetence, očekávané výstupy, učivo - činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení).
  7. Základy gymnastiky v RVP: rytmická gymnastika s převažujícím estetickým účinkem (kompetence, očekávané výstupy, učivo - hudebně pohybová výchova, cvičení bez náčiní a náčiním, taneční výchova).
  8. Základy gymnastiky v RVP: kondiční formy gymnastiky (kompetence, očekávané výstupy, učivo - stimulace pohybových schopností).
  9. Zdravotně orientovaná zdatnost v gymnastice.
  10. Motoricko funkční příprava v gymnastice.
  11. Využití hudby v různých druzích gymnastiky (hudebně pohybové vztahy, výběr hudby).
  12. Motorické učení v gymnastice, vyučovací metody a postupy.
  13. Didaktické aspekty gymnastiky - organizační formy, didaktické styly a zásady.
  14. Vybavení pro gymnastiku (využití náčiní a nářadí, parametry, technika cvičení, zařazení do hodin).
  15. Pohybová skladba (historie, význam, druhy pohybové skladby, složky, principy tvorby).

 

B. Metodika

Popis vybraného prvku sportovní gymnastiky (technika, metodika, záchrana a dopomoc, průpravná cvičení)

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (31.03.2020)
  1. Koncepce gymnasticky v Rámcovém vzdělávacím programu - základy gymnastiky, rytmické a kondiční formy gymnastiky (kompetence, očekávané výstupy, učivo - činnosti ovlivňující zdraví, úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení). Konkretizace výuky gymnastiky v Školním vzdělávacím programu.
  2. Rytmická gymnastika s převažujícím estetickým účinkem.
  3. Hudebně pohybová výchova.
  4. Cvičení bez náčiní (chůze, běh, taneční kroky, skoky, obraty, cvičení rovnováhy). Rozvíjení pohybového motivu.
  5. Cvičení s náčiním, základy moderní gymnastiky.
  6. Taneční výchova (lidové a společenské tance, country dances, taneční styly současnosti)
  7. Teoretická základy pohybové skladby (historie pohybové skladby, složky, výběr pohybových prostředků, věkové zákonitosti, sportovní druhy pohybové skladby, pohybová skladba v aplikované tělesné výchově).
  8. Hudebně pohybové vztahy.
  9. Prostorová choreografie.
  10. Pohybová skladba bez náčiní, využití náčiní a nářadí. Akrobatická cvičení.
  11. Tvorba pohybové skladby.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Jana Hájková (25.09.2020)
  1. Pohybová skladba v délce min. 1 minuty na hudební doprovod.
  2. Ústní zkouška.
  3. 75% docházky.
Studenti mají tři pokusy k zakončení předmětu.
 
V době koronaviru budou studenti rozděleni do dvou skupin.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK