PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Pohybová výchova a orffovské nástroje - O01308036
Anglický název: Eurthythmics and Orff Instruments
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 85 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: rok 3, semestr 5 (u nového i starého pětiletého studia ZŠ jazyk)rok 2, semestr 1 (u pětiletého studia ZŠ spec. HV)
Staré označení: PVHO
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová
Vyučující: Mgr. Jitka Kopřivová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OK0608036
Je prerekvizitou pro: O01308108, O01308054, O01308055, O01308056, O01308118, O01308274, O01308059, O01308052, O01308057
Je záměnnost pro: OK0608036
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2013)
Povinný kurz v rámci společného základu.Seminář se zaměřuje na hudebně pohybové činnosti vycházející z pedagogických principů Carla Orffa. Studenti si osvojí základní techniky hry na Orffovy nástroje a nezbytné pohybové prvky, usnadňující žákovi lepší pochopení hudby. Osvojí si pravidla elementární kompozice i metodiku nácviku lidové písně s jednoduchým instrumentálním doprovodem. Ve vlastních výstupech si studenti vyzkouší modelové situace, které budou následně v hodinách reflektovány. Důraz je kladen na aktivní, tvořivý přístup a využitelnost v budoucí pedagogické praxi.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (16.09.2016)

Literatura: 

* Podrobný seznam literatury obdrží student na začátku semestru

Základní česká literatura:

HURNÍK, I.,  EBEN, P. Česká Orffova škola I. Začátky. Praha : Supraphon, 1969. 

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola II. Pentatonika. Praha : Supraphon, 1969. 

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola III.  Dur-Moll. Praha : Supraphon, 1972. 

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola IV. Modální tóniny. Praha : Muzikservis, 1996. 

JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha : Muzikservis, 1998. 

KURKOVÁ, L., EBEN, P. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí.  Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.

KURKOVÁ, L., LUKÁŠ, Z. Od jara do zimy: Taneční hry. Praha : IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1997.

JENČKOVÁ, E.: Hudba a pohyb ve škole.

KULHÁNKOVÁ, E.: Hudebně pohybová výchova (metodická příručka pro hudební výchovu ve škole).

 

 Rozšiřující zahraniční literatura:

JUNGMAIR, U.E. Das Elementare. Zur Musik- und Bewegungserziehung im Sinne Carl Orffs. [Elementare. K hudební a pohybové výchově v duchu Carla Orffa.] Mainz : Schott, 2003. 

KEETMAN, G. Elementaria. Erster Umgang mit dem Orff - Schulwerk. [Elementaria. První setkání s Orffovým Schulwerkem.] Stuttgart : Ernst Klett, 1970. 

KELLER, W., REUSCH, F. Orff Schulwerk. Einführung in "Musik für Kinder". Grundlagen und Ziele des Orff-Schulwerks. [Orffův Schulwerk. Úvod k "Hudbě pro děti". Základy a cíle Orffova Schulwerku] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954. 

KUGLER, M. (Vyd.) Elementarer Tanz - Elementare Musik. Die Günther-Schule München 1924 bis 1944. [Elementární tanec - elementární hudba. Günther-Schule München 1924 do 1944.]  Mainz : Schott Musik International, 2002. 

KUGLER, M. Die Methode Jaques-Dalcroze und das Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Bewegungsorientierte Konzeption der Musikpädagogik. [Metoda Jaques-Dalcroze a Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Pohybově zaměřené koncepce hudební pedagogiky]  Frankfurt am Main : Peter Lang, 2000. 

ORFF, C. Orff-Schulwerk. Elementare Musikübung. Rhythmisch-melodische Übung. [Orffův Schulwerk. Elementární hudební cvičení. Rytmicko-melodické cvičení.] Mainz : B.Schott's Söhne, 1933. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder I. Im Fünftonraum. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti I. V pětitónovém prostoru.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1950.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder II. Dur: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti II. Dur: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1951. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder III. Dur: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti III. Dur: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953.

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder IV.Moll: Bordun-Stufen. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti IV. Moll: Bordun - stupně.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1953. 

ORFF, C., KEETMAN, G. Orff-Schulwerk. Musik für Kinder V.Moll: Dominanten. [Orffův Schulwerk. Hudba pro děti V. Moll: Dominanty.] Mainz : B. Schott´s Söhne, 1954.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Ludmila Bajerová (16.09.2016)

Požadavky k zápočtu:

* Aktivní účast na semináři (docházka 80 procent)

* Písemné zpracování i praktické provedení závěrečného výstupu v kontextu jedné vyučovací hodiny na jedno z těchto témat:

 -  "Nácvik lidové písně s vlastním doprovodem na Orffovy nástroje a elementárním tancem"

 -  "Nácvik rytmizovaného říkadla s vlastním doprovodem na Orffovy nástroje a elementárním pohybem" 

* Závěrečný test (vznik a principy Orffova Schulwerku a termíny s ním spjaté: např. xylofon, ostináto, pentatonika)

Absolvování dalších 2 hodin orientační praxe v hodinách Hv na ZŠ (student si domluví náslechy na školách a přinese potvrzení o absolvování praxe v Protokolu o evidenci praxe z hudební výchovy - ke stažení na http://www.repix.org/khvweb/images/protokol%20o%20evidenci%20praxe.xls)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK