PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti a mládež - O01307414
Anglický název: Children's Literature
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 10 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: K414
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Němčina
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.02.2018)
Specifičnost a funkce lit. pro děti, psychologie čtenářství. Žánrový systém LD. Poezie pro děti - vývoj, současnost, didaktické možnosti. Pohádka - vznik, žánrové formy folklórních a autorských pohádek, současné přístupy k interpretaci pohádek, lingvodidaktické a literárně didaktické problémy. Příběhová próza pro menší děti. Dobrodružná próza pro děti. Uměleckonaučná literatura. Comics, LD a audiovizuální média. Aplikace textů LD ve vyučování NJ jako CJ.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.02.2018)

Povinná literatura

 

  1. CORNEJO, R. / ARNOLD, H. / ZEIDLER, H. B. Deutsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3.

  2. EWERS, H.-H. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur. Mit einer Auswahlbibliograhie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft.München : Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 3-8252-2124-5.

  3. SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien : Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9.

 

Doporučená literatura

  1. LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren : Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4.

  2. MAIER, K. E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5.

  3. WEINKAUFF G.; v. GLASENAPP G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn : Verlag Ferdinand Schöningh 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7.

  4. WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. 2. Auflage. Weimar - Stuttgart : J. B. Metzler Verlag, 2002. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar - Stuttgart : 2008. ISBN 978-3-426-01980-6.

 

Další rozšiřující literatura

  1. ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.

  2. NEUBERT, R. Abriss zur Theorie, zur Geschichte und zur Didaktik der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. Plzeň : 1996. ISBN 80-7082-510-3.

  3. NEZKUSIL, V. Spor o specifičnost dětské literatury. Praha : Albatros, 1971.

  4. NEZKUSIL, V. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1983.

  5. SULLIVAN, E. Kinderliterarische Komparatistik. Heidelberg : Universitätsverlag Winter, 2000. ISBN 382 531 0396.

  6. URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Vobotia, 2004. ISBN 80-7198-548-1

  7. URBANOVÁ, S. (a kol.) Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc : Vobotia, 2004. ISBN 80-7220-185-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.02.2018)

Nastudování povinné literatury zadané na seminářích (webové stránky vyučující; literatura, která je k zapůjčení na sekretariátu a další doplňující prameny). Otázky vycházejí především z žánrového rozložení LPDM a ze základního rozdělení textového korpusu plus obecných charakterisrik LPDM. Důležitým faktorem pro úspěšné složení zkoušky je vlastní četba, pro dílčí zkoušku je nutné mít načteno po jednom z titulů ke každému žánru plus hlubší znalost jednoho autora, ke SZZK je nutná znalost dvou titulů a dvou autorů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK