PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literární výchovy s praxí - O01304271
Anglický název: Didactics of literature with practices
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DILVP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ondřej Hausenblas
doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ondřej Hausenblas
Prerekvizity : O01304050
Je neslučitelnost pro: OK0603271
Je prerekvizitou pro: O01215169, O01215269
Je záměnnost pro: OK0603271
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2013)
Charakteristika kurzu: Vyzkoušíme si, jak se ve třídě uplatní vše, co jsme se o LV naučili dosud a jak dokážeme vést LV s dětmi a textem v 4. a 5. třídě. Naučíme se připravovat a realizovat plán hodiny včetně cílů a k nim vedoucích postupů. Ověříme si své učitelské postupy přímým výstupem ve třídě. Konzultujeme se zkušenými učitelkami a navzájem. Naučíme se strukturovaně reflektovat svou i cizí výuku tak, aby nám to pomáhalo lépe vyučovat. Každý a každá bude podávat reflexe, otázky a rady každému a každé. Práce v této praxi (jako práce s dětmi ve třídě) bude vyžadovat dostatek času i v týdnech, kdy se na výstup chystají druzí! Dále ochotu hledat, přinášet, sdílet a prezentovat. Práce bude převážně kooperativní a cíleně neselektivní, s využitím e-mailu. Osobní přítomnost na všech výstupech, dopracované přípravy a písemné reflexe svého vlastního výstupu i výstupů kolegyň jsou podmínku zápočtu.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ondřej Hausenblas (28.10.2019)

* Četba:
vybrané kapitoly z odborných publikací a profesních webů

Jaroslav Vala. VYBRANÉ KAPITOLY Z DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY.
http://kcjl.upol.cz/kombcj/studijni_opory/vybrane_kapitoly_didaktika_literatury.pdf


Kol.:  sb. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti
https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

Hausenblas Ondřej, Aktivity před setkáním s básní a při četbě, Kritické listy rok 2004, č. 16

 

Nabídka k povinnému výběru dvou z příruček:

 

Starší, ale taky užitečná je příručka „Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka na webu České školní inspekce

http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html

 

Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost

 

Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4

 

Doporučené četby částí příruček:

  • Mocná, D, Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha 2005, Paseka – pasáže o pohádce, bajce, pověsti, báji, mýtu, fantazy

  • Peterka, Josef, Teorie literatury pro učitele, Praha, UK PedF 2006 - pasáže "Ve škole" + hesla o verši, rýmu, rytmu, sloce, autoru a vypravěči

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Volně doporučuji příručky a články v časopisech:

 

 

Příručka "Gramotnosti ve vzdělávání", VÚP Praha 2010. Dostupné z WWW:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf

 

Košťálová, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas, Kritické listy 6, http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas

 

Hausenblas, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. KL 24

 

 

 

 

Zcela doplňková četba:

 

Články a kapitoly:

 

Košťálová, H.: Učíme se navzájem (KL 24)

Šlapal, M.: Dílna čtení v praxi (KL 27)

Tomková, A. – Košťálová, H.: Čtení v Otevřené škole, čtení v projektech (KL 27)

L´Allierová, S. K. – Elishová-Piperová, L.: Metody, které podporují zaujetí četbou (KL 31)

Košťálová, H.: Porozumění naučnému textu (KL 33)

Antonínová, Hegerová, H.: Čtenářské dovednosti a řízené čtení (KL 34)

Košťálová, H.: Neviditelné čtenářství (KL 36)

Šafránková, K.: Jak modelovat čtenářské strategie (KL 36)

Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři (KL 38)

Šafránková, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. KL 24

a celé KL č. 24

 

Šlapal, M.: Dílna čtení jen na rozečtení? (KL 39)

Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)

 

Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst:

Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9

(viz příloha e-mailu)

 

Pro potěšení:

Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004

 

Sylabus
Poslední úprava: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2013)

Požadavky k atestaci:
- aktivní přítomnost v seminářích - vyjadřování zdůvodněného vlastního stanoviska, účast v rozborové diskusi,
- zpracování zadaných úloh (reflexí), důsledná průběžná příprava a odevzdávání úkolů mezi semináři
- četba odborných textů v nevelkém rozsahu,
- systémově podložená příprava a realizace vlastní vyučovací hodiny

- písemnými výstupy podložená vzájemná podpora a reflexe příprav i výstupů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK