PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky pedagogiky I - O01215101
Anglický název: Actual issues of pedagogy I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 61 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: VPKU
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Mgr. Klára Smolíková
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : O01213022, O01215018, O01215020, O01215102
Je záměnnost pro: OK0615101
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2022)
Studenti volí jeden z kurzů zaměřený na úzce formulované pedagogické problémy: 1. Práva dítěte ve vzdělávání(PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.) 2. Inovativní metody ve vzdělávání (Mgr. Blanka Zemanová) 3. Využití dokumentárního filmu při výuce (Mgr. Marie Dědičová) Anotace kurzu Práva dítěte ve vzdělávání Kurz je zaměřen na pojetí dítěte a dětství a na práva dítěte ve výchovném a právním vztahu, analyzuje a argumentuje zejména výchovný vztah jako základ pro péči o klima třídy a školy. Rozvíjí didaktické dovednostmi učitele při přípravě učebních zadání s hodnotovýmí tématy - práce s příběhem, situací, výtvarnými činnostmi apod., v nichž se žáci mohou učit svým právům a odpovědnosti za ně. Anotace kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání Předmět seznamuje studenty s využitím inovativních přístupů a metod v souvislosti s aktuálními a mnohdy citlivými tématy na 1. stupni základní školy. Rozvíjí didaktické dovednosti učitele v dané oblasti, ale také znalosti a dovednosti zaměřené na předcházení traumatizaci mladších žáků. Anotace kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce Předmět seznamuje studenty s možnostmi práce s dokumentárním filmem ve výuce, především na 1. stupni ZŠ. Doporučujeme, aby si tuto paralelku předmětu zapisovali studenti, kteří neabsolvovali volitelný předmět Metodika vzdělávání pomocí dokumentárního filmu. Kurz je lektorsky veden lektorkou z organizace Člověk v tísni.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jana Sissak (30.09.2018)

Cílem kurzu Podpora žáků s překážkami v učení je rozvoj profesních kompetencí v oblasti diagnostikování, rozvíjení a průběžné evaluace vzdělávacích potřeb žáků.

 

Cílem kurzu Osobní rozvoj, management a leadership ve vzdělávání je rozvoj dovedností umožňující získat základní ponětí o problematice vedení lidí se zaměřením na oblast vzdělávání.

 

Cílem kurzu Práva dítěte je získat dovednosti potřebné k přetváření konceptu práv dítěte do učiva, získat informace o pojetí dítěte a dětství a o kompetencích učitele při
záchytu syndromu CAN.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2022)

Podle požadavků vyučujících dle specializace
 
 Literatura a zdroje ke kurzu Práva dítěte ve vzdělávání (PhDr. Helena Hejlová, PhD.)

Povinná literatura:

Úmluva o právech dítěte.

Doporučená literatura:

DUNOVSKÝ, J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.Praha: Grada, 1995.

HEJLOVÁ, H. Vliv konceptu práv dítěte na pozici dítěte ve vzdělávání. In Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2004.

HEJLOVÁ,H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha: PedF UK, 2010.

HEJLOVÁ, H., OPRAVILOVÁ, E. UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: PedF UK, 2013.

HRADEČNÁ, M., HEJLOVÁ, H., NOVOTNÁ, J.: Práce učitele s právy dítěte. Praha:SVI PedF UK, 1996.

 

Literatura a zdroje ke kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce (Mgr. Dědičová)

https://www.jsns.cz/projekty/jeden-svet
Kolektiv autorů. Učíme s filmem: Metodická příručka (2022).
kolektiv autorů: Dezinformace a konspirace ve třídě: 10 tipů, jak reagovat. Metodická příručka (2021)

Doporučená literatura ke kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání (Mgr. Blanka Zemanová)

ROSENBERG, M. B., ANTONÍNOVÁ, H.. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022, 240 s. ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1785-5.

SUCHÁČEK, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlin: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), s. 88-93.

NaZemi. Global Storyline. Jak vtáhnout děti do děje světa. Voda jako důvod k odchodu. 2016. Dostupné na: https://docplayer.cz/105603461-Global-storyline-jak-vtahnout-deti-do-deje-sveta-voda-duvod-k-odchodu.html

Felcmanová, A. PERSONA DOLLS - PANENKY S OSOBNOSTÍ: JAK ROZVÍJET PROSOCIÁLNÍ POSTOJE DĚTÍ. Člověk v tísni. 

https://www.nenasilnypodcast.cz/

https://www.vostova.cz/environmentalni-zal/ 

 

 

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (31.10.2022)

Sylabus ke kurzu Práva dítěte ve vzdělávání


1) Vývoj pojetí dítěte a dětství - historické okolnosti, ohroženost dítěte a dětství.

2) Úmluva o právech dítěte - dokument: obsah, funkce, význam pro vzdělávání. Další relevantní dokumenty.

3) Metodika práce s modelovou situací obsahující práva dítěte.

4) Metodika práce s příběhem - audio, video

5) Náměty na práci s právy dítěte na 1. stupni ZŠ

 

 

 

Sylabus kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce Teorie využití dokumentárního filmu ve výuce

Výukové metody při práci s filmem
Prožitek a jeho reflexe
Osobnostně sociální výchova
Globální rozvojové vzdělávání
Environmentální výchova
Mediální výchova
Interkulturní výchova
Výchova demokratického občana
Studentské modelové aktivity při práci s filmem

 

Sylabus ke kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání

1) Enviromentální žal a jak mu předcházet u dětí na prvním stupni

2) Úvod do nenásilné komunikace 

3) Úvod do metody global storylines 

4) Úvod do metody Persona Dolls

Moodle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13900

 

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK