PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Didaktika vlastivědy II - O01112024
Anglický název: Didactics of Homeland Study - primary schools II
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: 55 / 54 (85)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Záměnnost : O02312006, O02312040
Je neslučitelnost pro: OK0612024
Je prerekvizitou pro: O01215169, O01215269
Je záměnnost pro: O02312006, OK0612024
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (03.02.2019)
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu socio ekonomických témat geografie vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech (učiva socio ekonomické geografie a finanční gramotnosti) studenti seznamují s ukázkami různých metod práce, vyhodnocují jejich cíle a hledají další možnosti rozvíjení požadovaných dovedností u žáků.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (03.02.2019)

Literatura:

přednášky

Pojetí předmětu

Proměny primárního vzdělávání v ČR, 9. kapitola Společenskovědní vzdělávání str. 209 - 222, V. Spilková a kol., Portál 2005

Cyklus roku a slavení

Svátky světových náboženství, R. Kirste, H. Schultze, U. Tworuschka, Vyšehrad 2002,

Seznamte se …Islám, Z. Sardar, Z. A. Malik, Portál 2004

Liturgický rok, A. Adam, Vyšehrad 2002

Vánoce v lidové kultuře, V.Frolec,Vyšehrad 1990

Evropské vánoce, E. Večerkoví, Vyšehrad 2010

Velikonoce v lidové kultuře, V. Frolcová, Vyšehrad 2002

České zvyky a obyčeje, A.Vondrušková, Albatros 2004

Vývoj měst

HOFFMAN, J.: Středověké město. Praha: NLN, 2009.

Horská, Maur, Musil: Vznik velkoměsta, Praha. Paseka 2002

Sociologie rodiny

Ivo Možný: Rodina a společnost, Praha, Slon 2006,

J. Horský, M. Seligová: Rodina našich předků, knižnice dějiny a současnost 1996,

F. Singley Sociologie současné rodiny, Portál 1999 

 

semináře

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.

HOLEČEK, M.: Zeměpis České republiky -- Učebnice pro střední školy. Praha: Česká geografická společnost,.2009.

KOLEJKA, J.: Nauka o krajině. Geografický pohled a východiska. Praha: Academia, 2013.

HOFMANN, E.: Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003.

HUTCHINGS, M.: Nápady pro vlastivědu. Praha:Portál, 1996.

BARRETT, M., BUCHANAN-BARROW, E Children's Understanding of Society. Hove: Psychology Press, 2004. 

BERTI, A.E. Children´s understanding of society: psychological studies and their educational implications. In: Nasman, E.; Ross, A.: Children´s understanding in the new Europe.  Trentham books 2002 s. 89-107. staženo http://cice.londonmet.ac.uk/publications. 2009.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. 

LEISER, D.; HALACHMI, R.B. Children´s understanding of market forces. Journal of economic psychology. Elsevier b.V. 2005. www. sciencedirecr.com,  staženo 2009.

PIKE, G.; SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha: Portál 2000.

VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál 1998.

 

 

 

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (03.02.2019)

 Forma zkoušky je písemná

Studenti prokáží znalosti vývoje pojetí předmětu, obsahu témat kulturně antropologických (z přednášek) a socioekonomické geografie, dovednosti dílčích kroků didaktické analýzy u dalších společenskovědních témat (ekonomie, politické učivo a historie).

 

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (03.02.2019)

1. Poznávání místa v čase, kulturněhistorické dědictví, památky jako propojení s minulostí

2. Osídlení české krajiny, předpoklady vzniku sídel a jejich funkce v krajině

3. Práce v terénu: památky Nového města pražského

4. Orientace v prostoru, konstrukce plánu a kognitivní vývoj dětí mladšího školního věku

5. Mapa, možnosti záznamu výškových poměrů krajiny do map, konkrétní a abstraktní myšlení, demonstrační úlohy

6. Přírodní prostředí a hospodářské aktivity člověka, druhy a typy půd, zemědělství a jeho předpoklady

7. Lokalizační faktory průmyslu, ekonomické zdroje v minulosti a dnes

8. Industrializace a urbanizace, jejich ekonomické a sociální důsledky

9. Ekonomické vzdělávání a myšlení dětí

10. Diagnostika dětských porozumění, konceptuální změna 

11. Ekonomické rozhodování a jeho důsledky, potřeby a přání x ekonomické zdroje

12. Evaluace kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK