Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.09.2017)
Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky.
Důraz bude kladen na didaktickou analýzu hry (co která hra a za jakých podmínek rozvíjí u hráče).
Vzhledem i inkluzi dětí/žáků různých národností bude obsah obohacen i o partii historie vybraných her a o 4 hry zastupující mimoevropské kontinenty.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Games in the matematical education (games, puzzle and other problems).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.09.2017)
Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky.
Obohatit pohhled studentů na hru a vést je k cílené volbě/alternaci hry tak, aby byly naplněny vybrané didaktické cíle.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
To provide students with the foundations of game theory, with specific applications of various mathematics to find a winning strategy in games and puzzles solutions. In the context of practical exercises students will be familiar with use of games, puzzles and logic problems in mathematics education.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (24.09.2017)
Jančařík, A. Hry v matematice, PedF UK, 2007 Smullyan, R.., M., Jak se jmenuje tahle knížka, MF, 1986 Kolektiv autorů, Hlavolamy - jak je vyrábět a řešit, Olympia, 2004
Kaslová, M. Hry nejen v matematice (text pro vnitřní potřeby semináře na UK PEDF, 25 stran)
dále se předpokládá, že studenti budou volit další zdroje dle zaměření práce, které případně zkonzultuje: např. Zapletal, nakl. Olympia, Mrázek, nakladatelství SAzka, Bakalář,....
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)
Berlekamp, R., E., Conway, J., H., Guy, R., K., Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 1, , AK Peters, Ltd, 2001
Berlekamp a kol, Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 2, 3, AK Peters, Ltd.; , 2003
Nowakowski R.J., Levy S., Games of No Chance, Cambridge University Press, 1998
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (08.09.2022)
Seminář v kombinaci se dvěma bloky mimo fakultu, data budou oznámena na prvním semináři v říjnu.
Seminář je určen nejen k obohacení vlastní zkušenosti studentů, ale forma a organizace proběhu má podpořit ty pracovní postupy, které bude učitel využívat v praxi.
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (08.09.2022)
Seminář bude probíhat prakticky, bude stavěn a práci ve dvojicích či čtveřicích. Na vyvtořenou herní zkušenost budou navazovat drobné úkoly směřující buď k zobecňování, nebo k praxi, individualizaci vzhledem ke specifickým potřebám dané věkové skupiny či jednotlivých žáků včetně žáků talentovaných.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (08.09.2022)
* Obsah: Klasické deskové hry Moderní strategické hry Využití pravděpodobnosti v teorii her Matematické hry a hádanky Kritické pozice a vyhrávající strategie Matematické hlavolamy Jak seznamovat s pravidly s ohledem na věk žáků a jejich specifické potřeby Souvislost hry s tématickými celky učiva
Obohacení žáků po stránce kulturně historické a společenské prostřednictvím hez zahraničního původu
Obsah kurzu může být do jisté míry přizpůsoben složení studijní skupiny a jejich přání vzhledem k výběru her.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2008)