PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Půdní biologie - ON2302030
Anglický název: Soil Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (24)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://moodle.pedf.cuni.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2014)
Půdní biologie si klade za cíl představit studentům půdu jako životní prostředí pozoruhodného společenstva organismů, které jsou propojeny složitou sítí vzájemných vztahů a půdu nejen obývají, ale také svým působením vytvářejí a přetvářejí. V teoretické části kurzu se studenti seznámí se základními typy půd, anorganickými a organickými složkami půdy, půdotvornými činiteli a půdotvornými procesy; hlavními skupinami půdních organismů, jejich vzájemnými interakcemi a adaptacemi na půdní prostředí a se základními metodami pedobiologického výzkumu. V terénně-laboratorní části si vyzkoušejí kvantitativní odběr půdních vzorků, izolaci půdních mikroorganismů, extrakci půdních živočichů, rozbor získaného materiálu a jeho determinaci do vyšších taxonomických skupin. Součástí kurzu je také zakládání jednoduchých laboratorních pokusů s půdními živočichy, které mohou být využity i ve výuce na ZŠ a SŠ.  
Literatura
Poslední úprava: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2014)

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

http://biologickaolympiada.cz/sekcia/ppravn-texty-bio-kategorie-a-a-b.html

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (1995): Atlas půd České republiky. Vydavatelství Českého geologického ústavu.

http://www.geology.cz/1919/historie/publikace/1995-atlas-komplet-web.pdf

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice - Skripta, Olomouc.

http://ekologie.upol.cz/ad/tuf/pdf/papers/Tuf2013-Praktika.pdf

 

 

Sylabus
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (20.01.2011)

Náplň přednášek

Poznámka: přednášek bude celkem 6 v délce 2 vyučovacích hodin

1. Seznámení s náplní kurzu; vymezení oboru půdní biologie; srovnání přístupů pedologie x pedobiologie; co je a není půda; specifika půdy oproti vodním a epigeickým biotopům; půdotvorní činitelé; zdroje energie a živin v půdě; význam půdy pro lidskou společnost; ochrana půdy; ekologické zemědělství

2. Základní složky půdy, půdní profil, zonální x azonální půdy, půdní typ x půdní druh, základní vlastnosti půdy, souvislost vzniku půdních typů, geologického podloží a klimatu, textura a struktura půdy na makroskopické a mikroskopické úrovni; organominerální komplexy; význam jílových minerálů; sorpční vlastnosti půdy; půdní vzduch; půdní roztoky; souvislost struktury půdy a činnosti živých organismů

3+4. Přehled základních chemických a biochemických procesů v půdě; rozklad mrtvé organické hmoty v půdě; vznik a různé formy humusu; význam humusu v půdě; přehled základních půdních typů (důraz na půdy v ČR).

5. Přehled hlavních skupin půdních organismů (edafonu) v souvislosti s jejich rolemi v půdě a adaptacemi na půdní prostředí, pro každou skupinu základní metody studia - půdní fauna; velikostní třídění půdní fauny, systematický přehled dominantních skupin.

6. Půdní fauna - dokončení; půdní mikroflóra a metody jejího studia; interakce mezi různými skupinami organismů (mykorhizní symbióza a další interakce organismů v rhizosféře, predační vztahy, forézie atd.).

Přehled úloh pro praktická cvičení

Poznámka: praktická cvičení budou probíhat ve 2 paralelních skupinách po max. 12 studentech. Délka jednotlivých cvičení je 3 vyučovací hodiny. Některé dlouhodobější úlohy budou rozfázovány do více cvičení - římská čísla cvičení jsou uvedena v závorkách. Studenti budou pracovat převážně ve dvojicích a během cvičení se budou střídat u různých úloh.

1. Demonstrace základních metod kvantitativního x kvalitativního odběru půdních vzorků, ukázky půdních sond a zemních pastí. (I)

2. Prosev lesní hrabanky, pozorování získaných živočichů (I)

3. Demonstrace živého vzorku vyextrahované půdní mezofauny pomocí stereomikroskopu s připojenou kamerou (I)

4. Extrakce vlastních přinesených semikvantitativně odebraných vzorků půdy (I+II)

5. Kvalitativní rozbor získaných vzorků půdní mezofauny živočichů, determinace podle jednoduchých určovacích klíčů (II)

6. Příprava dočasného mikroskopického preparátu půdního roztoče v kyselině mléčné a trvalého preparátu chvostoskoka v liquido de Fauré (II)

7. Gravimetrické orientační stanovení momentní půdní vlhkosti (I+III)

8. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - důkaz, že žížaly zatahují listy do půdy, porovnání preferencí pro různé druhy listového opadu (jilm, buk, dub) (I, III, IV)

9. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - vliv stínek na mechanickou dekompozici listového opadu, porovnání preferencí pro různé druhy listového opadu (jilm, buk, dub) (II, III, IV)

10. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - stanovení produkce CO2 v půdě při různých teplotách - absorpce CO2 pomocí roztoku NaOH, následná titrace zbylého NaOH pomocí HCl (III, IV)

11. Stanovení reakce půdního výluhu pomocí kapesního pH-metru - aktivní a výměnné pH (III)

12. Modelový školní pokus - důkaz přítomnosti životaschopných mikroorganismů na povrchu těla a v exkrementech stínek, selektivita živných médií - oplach mikroorganismů z povrchu těla stínky, příprava suspenze z exkrementu stínky, příprava živných médií, výsev na agarové plotny (porovnání peptonu a sladinového extraktu) (III, IV)

13. Mikroskopování nebarvených preparátů z narostlý kolonií mikroskopických hub a bakterií, využítí fázového kontrastu (IV)

14. Závěrečná diskuse výsledků (IV)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK