PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Akční výzkum pro učitele - OKVP15105
Anglický název: Action research for teachers
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Patří mezi: Volitelné předměty KS
Prerekvizity : OK0615018, OK0615102
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)
Cílem kurzu je prohloubit dovednost připravit a provádět akční učitelský výzkum, diskutovat o příčinách problémů výuky a o možnostech jejich řešení. Je zaměřen na praktické využití znalostí pedagogické diagnostiky a metodologie při práci s konkrétní třídou žáků. Předpokládá provedení krátkodobého výzkumu ve třídě, v níž učitel zároveň učí. Účelem prvního setkání je ověřit si svou schopnost formulovat problémy, které se objevují ve vlastní učitelské práci, komunikovat o nich s ostatními a vytvořit plán vlastního akčního učitelského výzkumu. Druhá část kurzu je zacílena na prezentaci a reflexi provedeného výzkumu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)

Prohloubit a rozšířit dovednosti provádět akční výzkum ve své třídě.

Formulovat aktuální problém k řešení, naplánovat a provést výzkum, napsat stručnou zprávu.

Společně reflektovat nejčastější obtíže, výhody, zisky z akčního učitelského výzkumu - zpětná vazba.

Literatura
Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)

Literatura:

ELLIOT, J. Action-research: A framework for self-evaluation in schools. TIQL-Working Paper.No.1. Cambridge: Institute of Education, 1981.

McBRIDE, R. Úvod do kvalitativního výzkumu. Liberec: PdF, 1995.

WALTEROVÁ,  E.  Akční  výzkum v podmínkách české školy. In Český pedagogický výzkum v současných podmínkách. Praha: CERM, 1997, s. 26-29.

HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.

JANÍK, T.  Akční  výzkum pro učitele. Brno, PdF MU, 2003.

NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, roč. LIII, 2003, č.3, s. 300-308.

MAŇÁK, V.; ŠVEC, V: Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.

HEJLOVÁ, H. Metoda akčního výzkumu při ověřování výukových modelů. In SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)

Zpráva z provedeného akčního učitelského výzkumu.

Sylabus -
Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)

-          Možnosti a meze akčního učitelského výzkumu, cyklus,  podoby, typy a účely, případová studie ve vzdělávání

-          Formulace problému pro akční učitelský výzkum

-          Plán akčního učitelského výzkumu

-          Zpráva z akčního učitelského výzkumu - různé podoby, výhody a nevýhody

-          Diskuse o problémech a jejich řešení pomocí akčního učitelského výzkumu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK