Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (14.08.2014)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví. Vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Výchovu ke zdraví považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Opírá se o cíle programu WHO "Zdraví 21", kde je nastolen požadavek na vybudování systému adekvátní odborné přípravy pro řízení a řešení praktických problémů v oblasti veřejného zdravotnictví - zkvalitnění zdravotního stavu populace.
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (14.08.2014)
The course presents essential paradigms of health promotion. It is based on the aims of the program WHO Health 21 referring to currently discussed health issues of Czech population. It deals with health determinants and possibilities to affect them. It suggests ways of educating towards healthy lifestyle.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (14.08.2014)
Cílem předmětu je seznámit studenty s programem studia oboru výchova ke zdraví, motivovat je k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie a o otázky výchovy ke zdraví v kontextu výchovy a vzdělávání.
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (14.08.2014)
The aim of the course is to develop students’ health literacy and motivate them to active interest in the issue of health education in the context of enlightenment.
Literatura
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (14.08.2014)
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
HOLČÍK, J.; KAŇOVÁ, P.; PRUDIL, L. Systém péče o zdraví a zdravotnictví. Brno : NCONZO, 2005. ISBN 80-7013-417-8
JANEČKOVÁ, H.; HNILICOVÁ, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-592-9
KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2
PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1
WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2
MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
Usnesení vlády ČR č. 1046, Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR, ze dne 30. 10. 2002.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (14.08.2014)
Zápočet bude udělen na základě výsledků zápočtového testu. Minimální úspěšnost 75 %.Je možný pouze jeden opravný termín zápočtového testu.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
Základní determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.
Zdravotní gramotnost, pojem , modely, rozvoj
Způsoby výchovy k péči o zdraví, hodnota zdraví
Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, informační gramotnost
Úloha pedagoga v procesu podpory zdraví; empowerment; governance
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (14.08.2014)
1. Health determinants and possibilities to influence them.
2. Basic literacy and its role in healthcare, development priorities.
3. Means of health education which respect health as a state of psychical, mental and social well-being.
4. Information background for the field of health support, selective approach to information.
5. The role of a pedagogue in the process of making decisions about one?s own behaviour concerning their health.