PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná média I - spec. HV, TV DV - OK0621700
Anglický název: Creative Drama I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (29.11.2021)
Předmět se zaměřuje na zprostředkování aktuálních tendencí na poli současného umění, interpretaci aktuálních mediálních strategií na výstavách a v dílech vizuálních umělců. Jejich interpretace je propojena s aktivním tvořením s následnou aplikací do pedagogického prostředí. K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (09.09.2021)

Orientace v současných uměleckých tendencích, chápání díla v širších teoretických, historických i sociálních kontextech, aktivní vlastní tvůrčí práce a schopnost inovovat pedagogické úkoly v kontextu současnéhou uměleckého dění.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)

Barthes, R.: Světlá komora. Bratislava 1994.

Bělohradský, V.: Svedeme to na obrazy? in. Lidové noviny, 22. září 2004, s.1 a 11.

Birgus, V., Mlčoch, J.: Česká fotografie 20. století. Praha: UPM a Kant, 2005.

ISBN 80-86217-89-2.

CIKÁNOVÁ, K.; Oživlé předměty. Objektová tvorba ve výtv. i dram. výchově dětí MŠ. Metodické listy pro předškolní vzdělávání. 24. aktualizace, Praha: RAABE, 2005.

DAVID, J.; Hra a její duchovní tvar. in Ke kořenům oduševnělého tvaru. Symposium INSEA 1998. Ústí n. L.: 1999.

Grygar, Š.: Konceptuální umění a fotografie. Praha 2004

Kesner, L. ml.: Vizuální teorie. Praha 1997

Neff, O.: Neffův průvodce digitální fotografií. Institut digitální fotografie: Praha 2004

HAZUKOVÁ, H.: Cyklus článků věnovaný výtvarné výchově - RAABE Vedení mateřské školy (VMŠ). ISBN 80-902189-2-X.

5. (e) Výtvarné vnímání jako záměrná činnost (ve výtvarné výchově) v mateřské škole II VMŠ. D1.14, s.1 - 21, únor 1999.

9. (i) Výtvarná imaginace, tvořivost, komunikace I (Imaginace). VMŠ . D1.21,s.1 - 20 , květen 2000.

12. (l) Přetvářecí činnosti a výtvarná výchova v mateřské škole. VMŠ, D1.29, s.1 - 19, únor 2002.

Časopisy: Výtvarná výchova, Ateliér, Digitální foto,National Geographic aj.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.04.2009)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (09.09.2021)

Zápočet.
Aktivní účast ve výuce (prezenční návštěva obou vypsaných hodin) a seminární práce/prezentace na zadané téma odevzdaná/prezentovaná v určeném termínu. 

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. (29.11.2021)

* Klíčová slova:
Kultura, vizuální kultura, fotografie, obraz, výstava, výtvarné umění;

Předmět se v blocích soustředí na analýzu jazyka současného umění a snaží se najít tvůrčí pedagogická východiska v těchto projektech. Zatímco první blok studenty aktivně seznamuje s řečí, strategiemi a postupy ve výtvarném umění, v druhém bloku se studenti soustředí na vlastní tvůrčí pedagogické aplikace. Poslední hodina spočívá ve skupinové reflexi výsledku projektů. 

Z technických prostředků je k využití digitální kresba na tabletu, práce v grafických či fotografických programech Adobe tak, aby výstupy měly profesionální  charakter.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK