Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (22.09.2022)
Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace jako subsystémy tělesné kultury. Systémový přístup k TV. Struktura a funkce sportu a pohybové rekreace v moderní společnoati. Antropomotorika jako vědní disciplína. Ontogeneze motoriky. Strukturální, procesuální a finální stránka tělesných cvičení. Motorické učení, Motorické schopnosti, jejich členění, biologický základ, rozvoj a hodnocení. Pohybové dovednosti a jejich členění. Somatotypy a jejich význam pro pohybové aktivity. Hodnocení motoriky. Vybrané aspekty pohybové/tělesné kultury v kinantropologii.
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (22.09.2022)
Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies. Selected aspects of movement/body culture in kinanthropology.
Literatura
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000. Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Hájek, J. Antropomotorika. Praha: PedF: UK, 2012 Kőssl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. I., II., III. Praha: UK, 1994. Hogenová, A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001. Hrabinec, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění, výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003. str. 56 - 62. Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000. Teplý, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha: ČASPV, 1995.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (22.09.2022)
Systémové pojetí tělesné kultury, tělesná výchova, sport a pohybová rekreace jako základní subsystémy TK. Systém základních pojmů TK. Druhy motoriky. Ontogeneze motoriky člověka. Tělesná cvičení, jejich strukturální, procesuální a finální stránka. Tělesná zdatnost a tělesná výkonnost. Zdravotně orientovaná zdatnost. Sportovní výkon. Motorické schopnosti, jejich biologický základ, struktura a testování. Motorické dovenosti a jejich testování. Somatotypy a jejich využití. Problematika výkonnostního sportu dětí a mládeže. Pohybová rekreace dětí a mládeže. Kinantropologie jako vědní obor a přínos dílčích disciplín k utváření teorie tělesné kultury. Vybrané aspekty pohybové/tělesné kultury v kinantropologii.
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (22.09.2022)
Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies. Selected aspects of movement/body culture in kinanthropology.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (25.09.2020)
Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru. Podmínkou splnění předmětu je zpracová seminární práce v rámci stanoveného počtu zpracovaných příprav na hodinu a úspěšné splnění písemného testu alespoň na 75%. V případě zavedení distanční formy výuky dojde k eliminaci aktivní účasti na výuce a pro studenty budou v systému Moodle studijní materiály pro zakončení předmětu (pokud by tedy nebylo možné zakončit předmět standardním způsobem).