Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (15.05.2019)
Filozofická, antropologická a pedagogická východiska teorie tělesné kultury. Tělesná kultura a kultura lidstva, subsystémy TK a jejich funkce. TK a pohybová aktivita člověka, pohyb a tělesná cvičení. Systém základních pojmů TK. Zdraví, zdatnost, výkonnost, kvalita života a aktivní životní styl. Zdravotně orientovaná zdatnost. Hypokineze a její důsledky. Duševní zdatnost. Tělesná zdatnost a psychická odolnost. Kinantropologie jako vědní obor.
Literatura
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000. Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Hájek, J. Antropomotorika. Praha: PedF: UK, 20012 Kőssl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. I., II., III. Praha: UK, 1994.
Sylabus -
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele ZŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Vývoj tělesné kultury ve starověku, středověku a novověku s důrazem na události v 19. a 20. století ve světě i u nás a na vybrané didaktické systémy a organizace, zejména dětské. Místo pohybu v životě jedince i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Hypokineze a její důsledky. Kvalita života a životní styl. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo. Druhy motoriky. Motorické schopnosti a dovednosti. Motorické učení. Zápočtové požadavky - účast na přednáškách, volba a zpracování problému z oblasti TK - téma dle vlastního schváleného výběru a jeho prezentace. Vědomostní test.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Martin Dlouhý, Ph.D. (31.01.2020)
Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru. Podmínkou splnění předmětu je zpracová seminární práce v rámci stanoveného počtu zpracovaných příprav na hodinu a úspěšné splnění písemného testu alespoň na 75%.