Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (24.09.2018)
Cílem kurzu je příprava studentů na vstup do učitelské praxe. Rozvíjíme matematickou kulturu studentů a pěstujeme jejich kladný vztah k žákům. Vedeme je k tomu, aby ve své budoucí praxi evidovali své zkušenosti, analyzovali je s využitím teoretických poznatků a na tomto základě zkvalitňovali svou práci.
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (24.09.2018)
The course is focused on preparation of students going into teacher's practice. We develop mathematical culture of students and create their positive attitudes towards their pupils and mathematics. We lead them to be able to make evidence of their experience, analyze it with respect to the theory, and on basis of this to develop the quality of their work.
Literatura
Poslední úprava: JIROTKO/PEDF.CUNI.CZ (10.10.2015)
Divíšek, J. (1990): Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. SPN, Praha.
Hejný, M., Kuřina, F. (2000): Dítě, škola a matematika. Portál.
Hejný, M., Jirotková, D. (1999): Čtverečkovaný papír jako most mezi aritmetikou a geometrií. Pedagogická fakulta UK, Praha.
Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Pedagogická fakulta UK, Praha.
Vzdělávací programy: Národní škola, Občanská škola, Základní škola
English, L. D., Halford, G. S. (eds.)(1995): Mathematics Education (Models and Processes). LEA.
Krauthausen, G., Scherer, P.: Einführung in die Mathematikdidaktik. Spektrum.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (24.09.2018)
Didaktika matematiky s praxí II
Formy kontroly předmětu: zkouška, zápočet
Počet kreditů: 4
Vyučující: v ZS 2015/2016 PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Cíl: Otevřít cestu do světa algebry a finitní matematiky. Využít specifika geometrického prostředí k didaktickým účelům: experimentování, hledání vazeb, tvorby hypotéz, argumentace, tvorba protipříkladů a dlouhodobé pojmotvorné procesy.
Obsah:
1. Mqatematická gramotnost. Zlomky, záporná čísla, racionální čísla
2. Relace v aritmetice i geometrii. Prostředí rodina.
3. Propedeutika algebry. Abstrakce a jazyk.
4. Otevírání geometrického světa. Paralela onto- a fylo-geneze a její didaktické aplikace.
5. Geometrický objekt jako osobnost. Jevy průvodní. Prostředí pojmu. Jazyk. Odhalování vztahů a argumentace.
6. Tvořivé a formální poznatky v geometrii. Experimentování.
7. Od intuitivního odhalení konstrukčního procesu, přes koncept konstrukce až k jejímu formálnímu zapsání. Procept v geometrii.
8. Propedeutika konceptů kombinatoriky, statistiky, pravděpodobnosti, logiky a funkcí. (pravděpodobně se přesune do dalšího semestru do předmětu Didaktika matematikz III s praxí)