PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Rétorika II - OK0603118
Anglický název: Rhetorics II
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Neslučitelnost : O01103005
Prerekvizity : OK0603102
Záměnnost : O01103005
Je prerekvizitou pro: OK0603249, OK0603250
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (31.01.2019)
Předmět se zaměřuje na další rozvoj komunikativních dovedností. Zahrnuje proto poznatky z historie rétoriky, řečové figury a poučení o spisovné výslovnosti. Konkrétní obsah: Seminář navazuje na seminář Rétorika I, procvičuje a prohlubuje informace a dovednosti zde získané: V oblasti techniky řeči se soustředí na hlasová cvičení respirační, fonační a artikulační a na funkční využívání zvukových prostředků řeči k vyjádření komunikačního záměru mluvčího v mluveném projevů; související obsah: akcent na hlasovou hygienu jako prevence poruch hlasu; neverbální komunikace a podíl verbální a neverbální složky projevu na jeho dopad na posluchače a kounikační efekt; česká výslovnostní norma; rozvoj komunikačních dovedností jedince. V oblasti tvorby mluveného komunikátu: příprava a kompozice projevu včetně výběru vhodných jazykových prostředků vzhledem ke komunikačnímu záměru mluvčího, účastníky komunikace a komunikační situaci jako celku; komunikační zlozvyky; vedení dialogu se žáky; příprava aktivit pro rozvíjení komunikačních dovedností dětí mladšího školního věku. Bezpodmínečně se předpokládá řečový projev na úrovni rodilého mluvčího, v souladu s českými ortofonickými a ortoepickými pravidly.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (31.01.2019)

Literatura
Hájková, E.; Havlová, I. Kapitoly z didaktiky slohu. Praha: Karolinum, 1991.

Havlová, I.; Měchurová, A.; Štemberková, Š. Kapitoly z rétoriky: (pracovní texty pro budoucí učitele). Praha: Karolinum, 1991.
Havránek, B.; Jedlička, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, 2002.

Křivohlavý, J. Povídej, naslouchám. Praha: Návrat, 1993.

Křivohlavý, J. Neverbální komunikace. Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha: SPN, 1988.

Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.

Šimanovský, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002.

Špačková, A. Moderní rétorika. Praha: Grada Publishing, 2003.






Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (31.01.2019)

Požadavky k zápočtu:  řečnická cvičení v souladu s požadavky vyučujících zadanými na začátku semestru.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (31.01.2019)


Požadavky k zápočtu: Praktické výstupy dle požadavků vedoucí semináře.


Obsah: Rozvíjení komunikativních dovedností. Mluvní a řečnická cvičení. Technika řeči. Komunikace ve škole s přihlédnutím k specifickým potřebám dětí mladšího školního věku.


Cíl: Cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z fonetiky a techniky řeči za dodržování české výslovnostní normy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK