PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia ČJ - OK0603105
Anglický název: Introduction to Czech Language Studies
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Neslučitelnost : O0130325A
Záměnnost : O0130325A
Je prerekvizitou pro: OSOZ2CK, OK0603125
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (03.10.2018)
Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami. Obsahové celky (systemizace teoret. poznatků a jejich aplikace) – 12 výukových týdnů: 1. Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny. 2. Český národní jazyk a jeho útvary. 3. Norma, úzus, kodifikace. 4. Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie. 5. Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury. 6. Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace. 7. Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov. 8. Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba. 9. Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické. 10. Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků. 11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (13.09.2018)

Pravidla českého pravopisu.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.
Konopková, L., Krejčová, M.: Čeština pro samouky IV.

Pravdová, M., Svobodová, I. (eds.): Akademická jazyková příručka. Praha: Academia 2014

http://prirucka.ujc.cas.cz/

Studijní literatura pokryje teoretické i praktické jazykové učivo v rozsahu učebnic českého jazyka pro střední školy (M. Čechová a kol., Český jazyk pro 1.-4. ročník SOŠ, nebo J. Kostečka, Český jazyk pro 1.-4. ročník gymnázií). Prakticky lze jazykové znalosti procvičovat pomocí publikace M. Čechové a kol., Komplexní jazykové rozbory (např. Praha: SPN, 1996).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (03.10.2018)

Zvládnutí závěrečného testu s úspěšností min 75 %, v korektuře je povoleno max. 5 chyb.

Test prověří
a) praktickou znalost spisovné češtiny ve všech jejích jazykových plánech (korektura nebo diktát, doplňovací či obměňovací jazyková cvičení);
b) teoretické znalosti v rozmezí zadané studijní literatury.

Termíny písemného testu budou vypsány prostřednictvím SIS (dva opravné termíny).

 

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5438

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (03.10.2018)

Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami.

Obsahové celky (systemizace teoret. poznatků a jejich aplikace) – 12 výukových týdnů:

1.       Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.

2.       Český národní jazyk a jeho útvary.

3.       Norma, úzus, kodifikace.

4.       Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.

5.       Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.

6.       Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.

7.       Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.

8.       Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.

9.       Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.

10.    Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.

11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK