PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Vývojová biologie a zdravotní výchova I - OK0602101
Anglický název: Human ontogeny and health education I
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Neslučitelnost : O01102001
Záměnnost : O01102001
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: EHLER/PEDF.CUNI.CZ (20.11.2012)
Základní přehled vývoje a funkce jednotlivých orgánových soustav lidského těla. Důraz je kladen na stavbu, vývoj a růst kostí, proměny kostry během života a rozdíly ve stavbě mezi muži a ženami. Z dalších orgánových soustav se zaměříme především na systémy řízení růstu a funkce těla, hormonální a nervovou soustavu.
Literatura
Poslední úprava: EHLER/PEDF.CUNI.CZ (20.11.2012)

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge 1998.

ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha 2000.

MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha 1985

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (04.01.2020)

V tomto předmětu budou probírány následující tématická bloky:

Kosterní soustava: vývoj a růst kostí, spojení kostí, popis, funkce a orientace jednotlivých kostí v těle, základy určování věku a pohlaví dle znaků na kostře

Svalová soustava: základní charakteristiky svalové tkáně (příčně pruhovaná svalovina, srdeční svalovina, hladká svalovina), stavba a funkce PP svalu, kontrakce PP svalu, sarkomera, svalové bílkoviny, propriorecepce, funkce svalové soustavy, flexe, extenze, abdukce, addukce, rotace, oposice, rozdělení svalů dle jejich funkce, příklady největších a nejdůležitějších svalů v těle (poloha, funkce, stavba)

Dýchací soustava: základní stavba a funkce, křížení dýchací a trávicí soustavy, tvorba hlasu, pneumothorax, tracheotomie, funkce plic a výměna dýchacích plynů v plicních sklípcích

Trávicí soustava: základní stavba a funkce, přidružené žlázy s exokrinní funkcí, produkce a funkce jednotlivých trávicích enzymů, portální systém jater, základní přehled metabolismu z hlediska energie a zpracování hlavních typů živin (cukry, tuky, bílkoviny), basální metabolismus

Krev+Kardiovaskulární soustava: Složení a funkce krve, krevní buňky, hemoglobin, imunita (vrozená a získaná, specifická a nespecifická), krevní skupiny, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, srdeční revoluce, základní přehled kardiovaskulárního oběhu (malý a velký oběh), rozdíly mezi oběhem před narozením (fetální oběh) a po narození, přestavby oběhu těsně po porodu

Endokrinní soustava: hormon jako první posel, hierarchická organizace endokrinního systému, hypotalamo-hypofyzární osa, stavba, funkce a poruchy jednotlivých orgánů s vnitřní sekrecí, osa růstového hormonu, osa hormonů štítné žlázy (+ příštítná tělíska), osa hormonů kůry nadledvinek, osa pohlavních hormonů, epifýza, endokrinní fuknce slinivky břišní, ICP model/křivka

Nervová soustava: Nervová tkáň (neurony a gliové buňky),  klidový a akční potenciál, stavba a funkce CNS (prodloužená mícha, most, střední mozek, mozeček, mezimozek, koncový mozek), základní přehled periferního nervového systému (somatický a viscerální, motorický a sensitivní)

Smysly a kůže: základní stavba a funkce oka, sluchového a rovnovážného aparátu ucha, čichu a chuti, poruchy zraku, pohyby očí, kůže - její stavba, funkce a deriváty

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (15.09.2020)

Předmět je ukončen zápočtem, součásti zápočtu jsou:

  • docházka na cvičení (blokovou výuku)
  • seminární práce
  • zápočtový test

V případě zhoršení epidemiologické situace bude plnění předmětu probíhat online (MS Teams).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK