PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV pro předškolní vzdělávání - OK0521233
Anglický název: Didactics of Visual Arts Education for pre-school level.
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: 21 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Vyučující: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky: Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína v předškolním vzdělávání. Myšlenkové modely výtvarné výchovy jako východiska plánování („jednotka“ výtvarné činnosti, tematické celky, projekty).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)

Cíl : Položit základy k teoreticky zdůvodněnému procesu přípravy a realizace výtvarné edukace jako tvořivě-výrazové dimenze předškolního vzdělávání. Integrovat receptivní, produktivní a výtvarně teoretickou dimenzi kompetence učitelky mateřské školy.Vytvořit poučený náhled na záměrně navozené a učitelkou vedené výtvarné činnosti dětí a funkční slovník pro pojmenování jevů a činitelů v situacích výtvarné výchovy.

Literatura -
Poslední úprava: NOVOM8AP (23.09.2014)

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu/učení z umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012-2013. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 351 s. ISBN 978-80-7290-700-7. s. 264-299

HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr.Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.

HAZUKOVÁ,H.; Didaktika výtvarné výchovy VI ( Tvořivost a výtvarná výchova). 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2010. 108 s. SBN 978-80-7290-434-1.
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ,H.; SLAVÍK, J. Výtvarné čarování ( Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Albra spol.s.r.o(redakce SPL-Práce), 2010.
ISBN 978-80-7361-079-1

SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9.

Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7

FULKOVÁ, M. a kol.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1999.
BLÁHA,J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvar. uměním V. Praha: Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3
ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvar. čítanka pro 2.-5.roč.základ.školy. Praha, Práce 1996

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvar.uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.

ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. Námět ve výtvarné výchově. Praha,Sarah 1995. Techniky ve výtvarné výchově. 1996

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992 Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993 Objevujte s námi tvar. Aventinum 1995 Objevujte s námi textil. Aventinum 1996 Tužkou, štětcem nebo myší ... Aventinum 1998
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.)

http://www.crea-edu.cz/co-je-kreativita

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: NOVOM8AP (23.09.2014)

Seminární práce

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
1. Teorie
1.1. Výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína, její zvláštnosti a přínosy rozvoji osobnosti dítěte. Vztah cílů a prostředků. 1.2. Realizační prostředky výtvarné edukace (vizuálně obrazné prostředky a druhy činností s nimi). Hodnocení jako prostředek, úkol a cíl výtvarné výchovy. 1.3. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a tvorby.Význam imaginace a komunikace. 1.4. Výtvarné umělecké dílo znakový systém a objekt vnímání. Typologie otázek, jejich didaktický význam .

2. Praxe:
2.1. Plánování výtvarných činností. Cíl, úkol, námět a výtvarný problém jako didaktické kategorie myšlenkového modelu výtvarné edukace. 2.2. Cesta od nápadu k výtvarnému úkolu a řešeným problémům. Myšlenkové mapy, konceptová analýza námětu. Informační model přípravy učitelky na vedené výtvarných činností dětí. Kontextualizace výtvarně edukačních obsahů. Metodické a tématické řady, integrované tematické celky.

Klíčová slova česky: zodpovědnost, kompetence, rozhodování, informace, interpretace, estetická interakce, výtvarné vnímání, imaginace, tvorba, výraz, význam, forma, tvořivost

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)

Požadavky pro udělení zápočtu: Seminární práce : Vytvořit myšlenkový model výtvarné řady dle zadání, alespoň jednu z těchto částí realizovat s dětmi v MŠ. Zpracovat a připojit (sebe) hodnotící reflexi průběhu i výsledků realizované výtvarné činnosti.

Podrobná verze seminární práce :
1)Vytvořit myšlenkovou mapu a vybrat z ní nápady pro řadu alespoň tří různých druhů výtvarných úkolů pro konkrétní věkovou skupinu dětí v MŠ. Jeden z navržených (popř. realizovaných) úkolů zaměřit na zobrazení člověka v určité situaci (činnosti s nějakým objektem, interakci s jiným člověkem či zvířetem).

2) Nápady zpracovat písemně do didaktických kategorií výtvarné řady (VŘ) buď tematické, nebo metodické, nejlépe tematicky-metodické, (viz formulář D3/2).

3) Jeden z vybraných výtvarných úkolů VŘ zpracovat realizovat s dětmi v MŠ. Vzniklé dětské práce přinést k zápočtu.

4) Písemně zhodnotit průběh i výsledky realizace navržené jednotky Vv podle bodů did. materiálu DIII/ 9 a tuto hodnotící reflexi doplnit sebehodnotícím komentářem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK