PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Aritmetika - OK0310032
Anglický název: Arithmetic
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok1,Rok2
Staré označení: ARIT
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Prerekvizity : OK0310247
Záměnnost : OK0610032
Je prerekvizitou pro: OK0310261, OK01310V05, OK01310V06
Je záměnnost pro: OK0610032
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Kurz přispívá k hlubšímu uchopení pojmu čísla, porozumění početních algoritmů, dělitelnosti čísel a řešení úloh z uvedených oblastí. Studují se nejen matematické, ale i didaktické modely (např. stovková a tisícovková tabulka, grafická schémata apod.). Klade se důraz na uchopování a uvědomělé využívání pravidelností (pattern) s cílem získat hlubší vhled do elementární matematiky a měnit vztah studentů k matematice.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)

Drábek, J. a kol.: Aritmetika pro studium učitelství 1. stupně ZŠ (vysokoškolská učebnice)

Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros

Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK)

Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)

Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)

Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).

Učebnice primární školy a Učební osnovy pro 1.-5. ročník (obecná škola)

Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Stručná charakteristika kurzu
Požadavky:

Zápočet: 80% účast na seminářích

  • zpracování seminární práce
  • 51% úspěšnost při testech numerických dovedností a řešení úloh
  • aktivita na seminářích

Zkouška:

  • Spolehlivé řešení úloh školské matematiky pomocí různých metod.
  • Znalost základní pojmů, srozumitelná komunikace o podstatě úloh,
  • Používání názorných modelů a vysvětlení možností motivace žáků.
  • Používání pravidelností.

Předmětem studia je uchopování a porozumění aritmetice přirozených, celých, desetinných čísel, zlomků a racionálních čísel. Pro uchopení obsahu kurzu s porozuměním je nezbytné získávat vhled do elementárních modelů a situací sledováním a využíváním pravidelností (pattern). Kladení a používání otázek typu ?Proč ??", ?Co když, ?" a hledání odpovědí na ně s cílem získávat hlubší vhled do situací, porozumění používaných postupů.

Konkrétní témata:

  • Přirozená čísla. Kardinální a ordinální přístup, desítková soustava (používání pravidelností), stovková a tisícovková tabulka, řádová tabulka/počítadlo, apod.
  • Početní algoritmy (dlouhý a krátký algoritmus, pohyb ve stovkové tabulce). Odhady.. Počítání s ?velkými" čísly na kalkulačce. Vztahy mezi početními operacemi, význam závorek. Tzv. chytré počítání (např. cik-cak součty, číselná dvojčata).
  • Soustavy o základu z ? 10. Početní algoritmy.
  • Dělení a dělitelnost. Znaky dělitelnosti, Prvočísla, Eratosténovo síto. Největší společný dělitel a nejmenší společný násobek. Úlohy.
  • Aritmetika na hodinovém ciferníku.
  • Desetinná čísla. Porozumění algoritmům, využití pravidelností.
  • Celá čísla. Využití čtvercové sítě.
  • Zlomky. Různé přístupy (modely koláč, čokoláda). Počítání se zlomky
  • Racionální čísla. Využití čtvercové sítě. Periodická čísla.

Slovní úlohy. Řešení úsudkem, experimentem, obrázkem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK