Poslední úprava: PhDr. Hana Žofková, CSc. (25.04.2007)
Stručná anotace předmětu:
Cíl kurzu: Všestranně připravit posluchače rusistiky po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání nebo pro
práci odbornou. Kromě všestranné jazykové přípravy zároveň rozvíjet i faktické znalosti z reálií Ruska, jeho kulturní,
hospodářské a sociální oblasti.
Obsah kurzu: Komplexní příprava po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání spočívající ve
všestranném osvojování jazykových prostředků (zvukové a grafické stránky, slovní zásoby a mluvnice) a všech řečových
dovedností (poslechu, čtení, ústního a písemného projevu).
1. ročník - vyrovnání a rozšíření znalostí ruštiny ze střední školy. Upevnění znalostí ruského tvarosloví, zvládnutí dané
slovní zásoby. Komplexní rozvíjení receptivních a produktivních řečových dovedností, zejména čtení a poslechu s
porozuměním a dialogické formy ústního vyjadřování. Průběžná četba denního tisku v ruštině.
Témata pro ústní a písemný výcvik:
II. semestr
Rodina (rodinné vztahy, důležité události v rodině v porovnání ? narození dítěte, svatba, úmrtí).
Povolání (druhy povolání, příprava na povolání, volba povolání, problémy zaměstnanosti).
Odívání (typy oblečení a obuvi, údržba oděvů, kupujeme oděvy).
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (28.04.2009)
Course aim:
Comprehensive preparation of Russian studies undergraduates for their teacher profession and/or for a corresponding
specialized profession from the point of view of their mastering practical Russian language. Apart from the complex language
training there is also emphasis on knowledge of Russian cultural, economic and social background.
Course summary:
Comprehensive preparation for teacher profession from the respect of mastering practical language, which includes
language means (phonetic and graphical aspects, vocabulary and grammar) and all language skills (listening, reading,
speaking and writing). Practical language studies is a subject that undergraduates attend throughout their whole Russian
language studies and is closely related to all the other subjects. The development of knowledge of Russia, its geography,
life and institutions (possible Czech-Russian comparison). Practical language studies course has an important role in
developing professional pedagogical skills (of future Russian language teachers).
Topics for oral and written practice
2nd semester
Family (family relations, important family events in comparison ? birth of a baby, wedding, demise). Occupation (kinds of
profession, preparation for a profession, the choice of a profession, employment issues). Clothing (kinds of clothing and
shoes, mending clothes, clothes shopping).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Všestranně připravit posluchače rusistiky po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání nebo pro práci odbornou. Kromě všestranné jazykové přípravy zároveň rozvíjet i faktické znalosti z reálií Ruska, jeho kulturní, hospodářské a sociální oblasti.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (28.04.2009)
Course aim:
Comprehensive preparation of Russian studies undergraduates for their teacher profession and/or for a corresponding specialized profession from the point of view of their mastering practical Russian language. Apart from the complex language training there is also emphasis on knowledge of Russian cultural, economic and social background.
Literatura -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (28.04.2009)
SKÁCEL, J.; MRHAČOVÁ, E.; RIES, L. Praktická cvičení z ruského jazyka. I. díl, část , B. Praha: MON,1986. (pro studenty)
HŘĺBKOVÁ, R.; HLAVÁČEK, A. ??. Ruský jazyk v kostce. Praha: Fragment, 2004.
(pro studenty)
Ruský denní tisk, aktuální materiály stahovat z internetu.
Odborné časopisy: Russkij jazyk za rubežom, Inostrannyje jazyki v škole
www.gramota.ru
www.rambler.ru
www.izvestija.ru
www.kulichki.ru
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: HAVEL9AP (02.01.2015)
Požadavky ke zkoušce - Jazyková cvičení a reálie II - Jakub Konečný
Písemná část zkoušky má podobu překladu krátkého textu z ruštiny do češtiny (text je volen s ohledem na probíraná témata) a slohové práce na jedno ze zadaných témat v rozsahu cca 150 - 200 slov. Témata budou zveřejněna bezprostředně před zahájením práce, budou však vycházet z probíraných okruhů. Při zpracování překladové části bude studentům k dispozici výkladový slovník, při vypracování slohové práce mohou používat také slovník překladový. Pro úspěšné splnění písemné části zkoušky musí student splnit každou část (tj. překladu ČJ-RJ/RJ-ČJ a slohové práce) alespoň s výsledkem 70 %. Slohová práce bude hodnocena jak z hlediska jazykového, tak i slohového (s ohledem na schopnost studenta vyjádřit myšlenku, použité jazykové prostředky, prostředky textové návaznosti, logičnost, apod.)
Ústní část zkoušky bude probíhat formou diskuse na zadané téma. Ta budou vycházet z následujících tří okruhů: 1. Rodina, 2. Povolání, 3. Odívání.
Ke splnění ústní i písemné části zkoušky má student 3 možnosti (tj. vždy jednu řádnou a dvě opravné). Pokud student nesplní písemnou část ani na třetí pokus, nemůže postoupit k ústní části zkoušky. Ústní část zkoušky má také možnost plnit třikrát, opakuje se pouze ústní část (tj. pokud neuspěje u ústní části, nemusí před dalším termínem znovu opakovat písemnou).
Požadavky ke zkoušce - Jazyková cvičení a reálie II - Antonín Hlaváček
Písemná část zkoušky má podobu lexikálně-gramatického testu a slohové práce na jedno ze zadaných témat v rozsahu cca 150 - 200 slov. Témata budou vycházet z probíraných okruhů. Při vypracování slohové práce mohou studenti používat překladový slovník. Pro úspěšné splnění písemné části zkoušky musí student splnit každou část alespoň s výsledkem 70 %. Slohová práce bude hodnocena jak z hlediska jazykového, tak i stylistického.
Ústní část zkoušky bude probíhat formou diskuse na zadané téma. Ta budou vycházet z následujících tří okruhů: 1. Rodina, 2. Povolání, 3. Odívání.
Ke splnění ústní i písemné části zkoušky má student 3 možnosti (tj. vždy jednu řádnou a dvě opravné). Pokud student nesplní písemnou část ani na třetí pokus, nemůže postoupit k ústní části zkoušky. Ústní část zkoušky má také možnost plnit třikrát, opakuje se pouze ústní část (tj. pokud neuspěje u ústní části, nemusí před dalším termínem znovu opakovat písemnou).
Sylabus -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
Komplexní příprava po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání spočívající ve všestranném osvojování jazykových prostředků (zvukové a grafické stránky, slovní zásoby a mluvnice) a všech řečových dovedností (poslechu, čtení, ústního a písemného projevu). 1. ročník - vyrovnání a rozšíření znalostí ruštiny ze střední školy. Upevnění znalostí ruského tvarosloví, zvládnutí dané slovní zásoby. Komplexní rozvíjení receptivních a produktivních řečových dovedností, zejména čtení a poslechu s porozuměním a dialogické formy ústního vyjadřování. Průběžná četba denního tisku v ruštině.
Témata pro ústní a písemný výcvik:
II. semestr Rodina (rodinné vztahy, důležité události v rodině v porovnání ? narození dítěte, svatba, úmrtí). Povolání (druhy povolání, příprava na povolání, volba povolání, problémy zaměstnanosti). Odívání (typy oblečení a obuvi, údržba oděvů, kupujeme oděvy).
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (28.04.2009)
Course summary:
Comprehensive preparation for teacher profession from the respect of mastering practical language, which includes language means (phonetic and graphical aspects, vocabulary and grammar) and all language skills (listening, reading, speaking and writing). Practical language studies is a subject that undergraduates attend throughout their whole Russian language studies and is closely related to all the other subjects. The development of knowledge of Russia, its geography, life and institutions (possible Czech-Russian comparison). Practical language studies course has an important role in developing professional pedagogical skills (of future Russian language teachers).
Topics for oral and written practice
2nd semester
Family (family relations, important family events in comparison - birth of a baby, wedding, demise). Occupation (kinds of profession, preparation for a profession, the choice of a profession, employment issues). Clothing (kinds of clothing and shoes, mending clothes, clothes shopping).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: HAVEL9AP (02.01.2015)
Požadavky na ukončení předmětu - Jakub Konečný:
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je složena z písemné a ústní části, přičemž splnění písemné části je podmínkou pro plnění ústní části zkoušky.
Ke zkoušce se mohou přihlásit pouze studenti, kteří:
byli přítomni nejméně na 75 % seminářů, tj. měli absenci max. 3 semináře *),
se aktivně účastnili seminářů *),
splnili všechny zadanýé úkoly - ústní i písemné (při zpracování písemných úkolů vč. seminárních prací jsou studenti povinni dodržovat pravidla pro zpracování seminárních prací a písemných úkolů, která vydala vedoucí KRL s platností od 19. 12. 2014. Student je povinen odevzda písemný úkol/seminární práci ve stanoveném termínu (bude upřesněno vždy při zadávání konkrétního úkolu). V případě nedodržení termínu nebude úkol přijat a studentovi nebude udělen zápočet.
*) Tato podmínka neplatí v případě studentů, kteří jsou v daném semestru v zahraničí či se z jiných prokazatelných důvodů nemohou účastnit seminářů. V takovém případě je nahrazena jinými požadavky na základě individuální dohody mezi studentem a vyučujícím (zkoušejícím).
Požadavky na ukončení předmětu - PaedDr. Antonín Hlaváček
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je složena z písemné a ústní části, přičemž splnění písemné části je podmínkou pro plnění ústní části zkoušky.
Ke zkoušce se mohou přihlásit pouze studenti, kteří:
byli přítomni nejméně na 75 % seminářů, tj. měli absenci max. 3 semináře *),
se aktivně účastnili seminářů *),
splnili všechny průběžně zadávané domácí úkoly a práce.
*) Tato podmínka neplatí v případě studentů, kteří jsou v daném semestru v zahraničí či se z jiných prokazatelných důvodů nemohou účastnit seminářů. V takovém případě je nahrazena jinými požadavky na základě individuální dohody mezi studentem a vyučujícím (zkoušejícím).