PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Asertivní a manipulativní komunikace - O02303083
Anglický název: Assertive and Manipulative Communication
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ASMK
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Prerekvizity : O02303009, O02303082
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2011)
Asertivita a její uplatnění v komunikaci. Pozitivní a negativní komunikace. Persvazivní a manipulativní princip komunikace. Postupy persváze (demonstrace, argumentace, sedukce, manipulace, fyzické násilí).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2011)

Cíl kurzu: Naučit se snáze odkrývat manipulaci a umět se jí ubránit s využitím asertivního přístupu; osvojit si zásady korektní argumentace a procvičit si dovednost posoudit argumentaci v projevu psaném i mluveném.

Literatura -
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2011)

Capponi, V. - Novák, T. (2003): Asertivně do života. Praha: Grada Publishing.

Čapek, K. (1971): Dvanáctero figur zápasu perem čili příručka písemné polemiky. In: Marsyas čili na okraj literatury. Praha: Československý spisovatel, s. 38 - 41.

Čmejrková, S. (1999): Televizní interview a jiné duely. Mediální dialog jako žánr veřejného projevu. In: Slovo a slovesnost, 1999/4, s. 247 - 267.

Green, G. H. - Cotter, C. (2000): Přestaňte být manipulováni. Praha: Pragma.

Janovec, L. (2004): Sedukce (svádění) jako jedna s persvazivních strategií. http://www2.fhv.umb.sk/Publikacie/2004/Contemporary%20Language%20Communication%20with%20Intedisciplinary%20Connections/2%20JAZYK%20%20V%20%20MEDZI%C4%BDUDSKEJ%20%20KOMUNIK%C3%81CII/172-178%20janovec.pdf

Janovec, L. (2004): Sedukce a politika. http://www.pulib.sk/elpub2/FF/Olostiak1/pdf_doc/33.pdf

Klapetek, M.(2008): Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada Publishing.

Machová, S. (2005): Argumentační diskurz. In: J. Slavík (ed.), Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Praha: PedF UK, s. 133-146.

Machová, S. (2005): Manipulace v interpersonální komunikaci. In: S. Machová - M. Šamalová (eds.), Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK.

Otipková, D. (2006): Asertivita u matek dětí s postižením. http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Veda/AUPO/AUPO_Psychologica_36_Varia_Psychologica__XI.pdf

Pala, K. (1999): Zásady pozitivní komunikace. In: M. Jelínek - B. Švandová a kol.: Argumentace a umění komunikovat. Brno: PedF MU, s. 75 - 93.

Praško, J. - Prašková, H. (1996): Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing.

Szymanek, K. (2003): Umění argumentace. Terminologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého.

Szymanek, K. - Wieczorek, K. - Wójcik, A. (2004): Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc: Univerzita Palackého.

Švandová, B. (1999): Argumenty a logika. In: M. Jelínek - B. Švandová a kol.: Argumentace a umění komunikovat. Brno: PedF MU, s. 101 - 134.

Švandová, B. (1999): Chybné argumenty. In: M. Jelínek - B. Švandová a kol.: Argumentace a umění komunikovat. Brno: PedF MU, s. 135 - 184.

Vališová, A. (1994): Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Praha: H + H.

Vališová, A. (2005): Komunikace a vzájemné porozumění: hry pro dospívající. Praha: Grada.

Sylabus -
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2011)

Kurz K83: Asertivní a manipulativní komunikace

Ukončení: zápočet

Vyučující: PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.

Požadavky k zápočtu: vypracování seminární práce: argumentační analýzy publicistického textu dialogického charakteru (interview, diskuze, debaty - z novin, rozhlasu či TV) na základě informací získaných v semináři a z doporučené literatury na základě následujících pokynů: 1. popsat komunikační situaci (kdo, kdy, kde, o čem komunikuje) 2. identifikovat komunikační strategie jednotlivých účastníku komunikace a popsat, jakými prostředky ji realizují (lexikum, syntax, neverbální prostředky) 3. definovat, jakými způsoby se v analyzovaném textu uplatňuje manipulace, s jakými jejími typy se zde lze setkat, a popsat, jakými prostředky (verbálními, neverbálními) se manipulace realizuje 4. definovat, jaké argumentační postupy účastníci komunikace užívají 5. definovat celkový výsledek komunikace (konsens, disens, kompromis) a popsat, zda účastníky komunikace volené strategie komunikace byly úspěšné, či neúspěšné (zda vedly, či nevedly k realizaci jejich komunikačního cíle). Součástí každé práce bude jako příloha okopírovaný či přepsaný výchozí text.

Seminární práce může být vyučujícímu odevzdána osobně nebo odeslána elekronicky, a to do konce dubna 2011.

Cíl kurzu: Naučit se snáze odkrývat manipulaci a umět se jí ubránit s využitím asertivního přístupu; osvojit si zásady korektní argumentace a procvičit si dovednost posoudit argumentaci v projevu psaném i mluveném.

Obsah kurzu: verbální i neverbální prostředky manipulace v interpersonální komunikaci; manipulace v médiích a médii; zásady asertivní komunikace; nácvik asertivních technik využitelných jako obrana před manipulací; argumentační diskurz a jeho faktory; typologie argumentů a posouzení jejich přesvědčivosti, chybné argumentace a přechod k manipulaci; výuka a trénink asertivity a argumentace v rámci rozvíjení komunikačních dovedností středoškolských studentů v předmětu český jazyk.

Zápočet nutno zapsat do indexu i Erudia zároveň, a to do konce zkouškového období semestru, kdy kurz proběhl.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK