PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Sémantika - O02303069
Anglický název: Semantics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Korekvizity : O02303068
Prerekvizity : O02303009, O02303067
Je korekvizitou pro: O02303068
Je prerekvizitou pro: O02303070, O02303071
Je záměnnost pro: O02303075
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SMEJKALO (29.08.2005)
Význam významu; pojem významu; význam jednoduchých a složitých jazykových znaků; lingvistické definice významu; kognitivní sémantika, sémantická cvičení
Literatura
Poslední úprava: JANOVEC/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2011)

I. oddíl

Lakoff, G. ? Johnson, M.: Metafory, kterými žijeme. Host, Brno, 2002.

Lakoff, G. ? Johnson, M.: Ženy, oheň a nebezpečné věci. Triáda, 2006.

Morris, Ch. (1971): General Theory of Signs. Mouton, The Hague - Paris.

Obraz světa v jazyce. UK, Praha, 2001.

Vaňková, I. a kol.: Co na srdci, to na jazyku. Karolinum, Praha 2005.

Vaňková, I..: Nádoba plná řeči. Karolinum, Praha, 2007.

II. oddíl

Austin, J. L. (2000): Jak udělat něco slovy. Filosofia, Praha.

de Saussure, F. (1996): Kurs obecné lingvistiky. Academia, Praha.

Eco, U. (2004): Teorie sémiotiky. JAMU? Brno.

Horecký, J. (1987): Dva typy jazykového znaku. In: Znak ? systém ? proces, Veda, Bratislava.

Hudson, R.: Word Meaning. Routledge

Jakobson, R. (1970): Hledání podstaty jazyka. In: 12 esejů o jazyce, překladatelé a sestavitelé Pravda, M. - Šabršula, J., Mladá fronta, Praha.

Kubrjakova, Je. S. (1981): Tipy jazykovych značenij. Semantika proizvodnogo slova. Nauka, Moskva.

Leech, G. (1974): Semantics. Penguin Books.

Machová, S.: Odhalování významu jazykového znaku jako součást výuky mateřského jazyka na 2.stupni ZŠ. Jazykovědné aktuality, 36, 1999, 31-33.

Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatika jako lingvistické disciplíny. PedF UK,

Praha 1996, 9-48.

Lewandowska-Tomaszczyk, B. ? Machová, S. (1986): Meaning Negotiation Dialogues in Man-Man and Man-Machine Communication. In: Linguistica Silesiana, 8, s. 41 ?56.

Morris, Ch. (1946): Signs, Language and Behavior. Prentice Hall, New York.

Morris, Ch. (1971): General Theory of Signs. Mouton, The Hague - Paris.

Ogden, C. K. ? Richards, M. A. (1923): The Meaning of Meaning. Harcourt, Brace & Company, New York.

Palek, B. (1969): Type ? token a lingvistika. In: SaS, 30, č. 3, s. 263 ? 268.

Palek, B. (1997): Charles Sanders Peirce v kontextu F. de Saussura. In: Sémiotika. Uspořádal Palek, B. Karolinum, Praha.

Platón (1994): Kratylos. Oikoumene, Praha.

Popela, J. (1964): K teorii jazykového znaku. In: Bulletin Ústavu ruského jazyka a literatury VIII. Univerzita Karlova, Praha.

Solncev, V. M. (1981): Systém a struktura v jazyce. Academia, Praha.

Trnka, B. (1990): Kapitoly z funkční jazykovědy - Studies in Functional Linguistics. Univerzita Karlova, Praha.

Sylabus
Poslední úprava: JANOVEC/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2011)
K69 Sémantika

Ukončení: Z

Vyučující: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.

Požadavky k zápočtu:

1) vypracovat seminární práci z kognitivní sémantiky (doporučená literatura - první oddíl) - student si vybere sloveo, jež zpracuje po dohodě s vyučujícím na materiálu předem vymezeného korpusu textů;

2) ústní pohovor nad seznamem prostudované literatury - nejméně 10 položek z druhého oddílu.

Cíl kurzu: vhled do lingvistické sémantiky; zvládnutí metodiky konceptuální analýzy a způsobu jejího použití na při výuce ČJ na SŠ

Obsah kurzu: význam jednoduchého a složitého jazykového znaku, způsoby jeho popisu; významové vztahy; vágnost významu jazykových jednotek; dialog o významu; teoretické základy kognitivní lingvistiky, struktura pojmu a metody jejího popisu, pojem jako základní jednotka jazykového obrazu světa; sémantická cvičení na 2. st. ZŠ a na SŠ, investigativní sémantika.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK