PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Čeština na ZŠ jako jazyk druhý - O02303058
Anglický název: Teaching Czech as a Second Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ČJZŠ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Korekvizity : O02303059
Prerekvizity : O02303009, O02303056, O02303057
Je korekvizitou pro: O02303059
Je prerekvizitou pro: O02303060
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SMEJKALO (11.04.2005)
Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka. Komunikační kompetence žáka v "novém" jazyce.
Literatura
Poslední úprava: SMEJKALO (13.09.2005)

Čadská, M. a kol.: K některým problémům výuky češtiny jako jazyka

cizího. ÚJOP UK, Praha 1997.

Čechová, M. - Zimová, L.: Multietnická komunikace, zvláště ve škole.

Naše řeč, 84, 2001, s. 57-62.

Čechová, M. - Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do

výuky češtiny. Český jazyk a literatura, 40, 1999-2000, s. 214-219.

Hájková, E.: Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In:

Čeština - jazyk slovanský. Ostrava 2002.

Hrdlička, M.: Čeština - cizí jazyk. Praha 2002.

Poldauf, I. - Šprunk, K.: Čeština jazyk cizí. Mluvnice češtiny pro

cizince. Praha 1968.

Šišková, T.: Menšiny a migranti v naší republice. Praha 2001.

Štefánik, J.: Jeden človek, dva jazyky. Bratislava 2000.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2012)

Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu viz Podmínky zakončení předmětu.

 

Předmět je zakončen zápočem. Podmínky k získání zápočtu: seminární práce + vytvoření a ověření vyučovací pomůcky pro žáka cizince na ZŠ. Jako seminární práce může být zadána písemná diskuse k vybraným problémům zvoleného titulu ze seznamu studijní literatury (po dohodě s vyučujícím). Jako pomůcka je pro tento semestr stanoveno vytvoření a ověření 10 textů (na různá témata) ke čtení s porozuměním v úrovni A1 pro žáka cizince (ZŠ). Každý text musí mít kromě vlastní části určené ke čtení nástroje k ověření žákova porozumění textu (s připojeným řešením - očekávané žákovy reakce). Všechny úkoly musejí být splněny do 18. 12. 2012.

Sylabus
Poslední úprava: SMEJKALO (13.09.2005)

Studijní obor: učitelství pro 2. st. ZŠ a SŠ

Kurz: K 58 Čeština na ZŠ jako jazyk druhý

Ukončení: zápočet

Vyučující: PhDr. Eva Hájková, CSc.

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích,

splnění zvoleného úkolu praktické činnosti

Cíl kurzu: Základní orientaci pro práci češtináře v multietnických třídách v našich běžných základních školách, kde se stále častěji objevují žáci cizinci, tj. žáci s cizím mateřským jazykem.

Obsah kurzu: Čeština jazyk cizí a jazyk druhý. Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka pro "vstup" do cizího jazyka. Popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího. Minimální potřebné znalosti české gramatiky a slovní zásoby a posloupnost zprostředkování gramatických informací při vyučování češtině cizinců včetně volby vhodných metod práce v běžné třídě základní školy. Postupné vytváření komunikační kompetence žáka v "novém" jazyce. Typologie jazyků - do jaké míry může pomoci její znalost češtináři - učiteli cizinců. Český společenský a kulturní kontext v konfrontaci s původním prostředím dítěte - význam poznání sociokulturního kontextu, z něhož partner komunikace přichází (význam pro učitele i žáka).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2012)

Předmět je zakončen zápočem. Podmínky k získání zápočtu: seminární práce + vytvoření a ověření vyučovací pomůcky pro žáka cizince na ZŠ. Jako seminární práce může být zadána písemná diskuse k vybraným problémům zvoleného titulu ze seznamu studijní literatury (po dohodě s vyučujícím). Jako pomůcka je pro tento semestr stanoveno vytvoření a ověření 10 textů (na různá témata) ke čtení s porozuměním v úrovni A1 pro žáka cizince (ZŠ). Každý text musí mít kromě vlastní části určené ke čtení nástroje k ověření žákova porozumění textu (s připojeným řešením - očekávané žákovy reakce). Všechny úkoly musejí být splněny do 18. 12. 2012.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK