PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Didaktika ČJ (6-11) - O02303055
Anglický název: Czech Didactics (age 6-11)
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 1 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: DIČJ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Prerekvizity : O02303009
Je prerekvizitou pro: O02303057, O02303056
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2008)
Nástroje rozvíjení komunikačních dovedností a ovládání kultivovaného vyjadřování během základní školy; evidence vlastních zkušeností z výuky ČJ; návaznost výuky češtiny na primární školu, výukové metody a přístupy k překonávání již existujících potíží žáka i učitele při výuce a učení; souvislost probíraných jazykových jevů a dorozumívání; minilekce k tématům výuky; hodnocení práce žáků vzhledem k potřebám žáka i k požadavkům RVP; vztah mezi rozumovou, mravní a estetickou složkou ve výuce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2013)

Napomoci studentovi propojit výuku gramatiky a komunikace recepčně i produkčně, zvládat tvorbu a formulaci vlastních otázek a zadání; porovnat praxi a svou představu výuky a žáka, vč. hodnocení; utvořit si operativní představu o využití existujících učebnic a porovnat je s potřebami práce s textem a prací učitele a žáka v přechodovém ročníku ZŠ (tj. 6. roč. ZŠ) a dále v ostatních ročnících na 2. stupni ZŠ, resp. odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.

Literatura
Poslední úprava: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2013)

Literatura
M. Čechová a kol.: Komplexní jazykové rozbory. SPN, Praha 1996
Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997
Fucimanová, M.: Sloh, Praha, STROM 1994
Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, 1994
Košťálová, H., Straková J.: Hodnocení ? Důvěra, dialog, růst, Praha, SKAV 2008
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha, Victoria Publishing, 1995
Silberman M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997
kol.: Školní vzdělávací program krok za krokem, Praha, Verlag Dashoeffer 2007-2008 (vybrané stati o výuce češtiny)
Jednotlivé články zadané k četbě z časopisů:
Český jazyk a literatura
Kritické listy
Webové stránky:
www.rvp.cz
www.kritickemysleni.cz

Studijní literatura: Standard všeobecného vzdělávání. Věštník MŠMT ČR č. 51, sešit 9, 1995.

Vzdělávací program Základní škola. Fortuna Praha 1996.

Obecná škola. Portál 1996.

Národní škola. Praha 1997.

Rámcový vzdělávací program se zaměřením na jazyk a jazykové vzdělávání.

Brabcová, R. a kol.: Didaktika českého jazyka. SPN Praha 1990.

Hubáček, J.: Didaktika slohu. Praha 1991.

Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující 1. st. ZŠ. Plzeň 1991.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.

Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008.

Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠ

Články a studie v odborných časopisech a sbornících, např. v Didaktických studiích.

Sylabus
Poslední úprava: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2013)

1. Prostudování zadané literatury a učebnicových řad českého jazyka pro 2.-5. roč. ZŠ se zaměřením na jazykovou a komunikační výchovu.

2. Konfrontace alespoň 3 učebnicových řad z hlediska podávaného lingvistického obsahu a jeho didaktického zpracování.

3. K očekávaným výstupům v RVP v uvedených výchovách vymezit bloky učiva v jednotlivých jazykových plánech a podrobně učivo uvést v jednotlivých položkách, příp. v didaktické posloupnosti jednotlivých kroků uvnitř vymezených bloků učiva, aby bylo zřejmé, kde a na co učitel 2. stupně navazuje.

4. Sociální a mentální zralost žáka přecházejícího na 2. stupeň ZŠ, rozsah a kvalita jeho znalostí a dovedností v českém jazyce nabytých na 1. stupni ZŠ vzhledem k potřebám  jeho komunikační praxe a dalšího studia v předmětu český jazyk i dalších předmětů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2013)

Podmínky  k získání zápočtu:

Vypracování seminární práce kvalitní po stránce obsahové i formální. Jejím obsahem budou obě dvě následující témata:

1. Zpracování podrobného výčtu položek učiva v jazykové a komunikační výchově českého jazyka ve 2.-5. roč. ZŠ po jednotlivých jazykových plánech.

2. Vymezení předpokládaných problematických pasáží učiva, uvedení příčin žákova neúspěchu a způsoby a možnosti nápravy této situace v práci češtináře na 2. stupni ZŠ.

Vytištěnou seminární práci je třeba odevzdat nejpozději do 6. ledna 2014.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK