PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia ČJ - O0130325A
Anglický název: Introduction to Czech Studies
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 100 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: ÚSČJ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Olga Palkosková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OK0603105
Je prerekvizitou pro: OSOZ2C, O01303SOZ, O0130325B
Je záměnnost pro: OK0603105
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PALKOSKO/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2015)
Praktické procvičení jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí). Osvojení, popř. upevnění základní latinské lingvistické terminologie. Mluvní cvičení. Seznámení s odbornou literaturou i literaturou popularizační.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Pravidla českého pravopisu.
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.
Konopková, L., Krejčová, M.: Čeština pro samouky IV. Praha, 1995.

Pravdová, M., Svobodová, I. (eds.) Akademická jazyková příručka. Praha: Academia 2014

http://prirucka.ujc.cas.cz/

Studijní literatura pokryje teoretické i praktické jazykové učivo v rozsahu učebnic českého jazyka pro střední školy (M. Čechová a kol., Český jazyk pro 1.-4. ročník SOŠ, nebo J. Kostečka, Český jazyk pro 1.-4. ročník gymnázií). Prakticky lze jazykové znalosti procvičovat pomocí publikace M. Čechové a kol., Komplexní jazykové rozbory (např. Praha: SPN, 1996).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Požadavky na KZ:
1) Zvládnutí dílčích písemných prací a souhrnných korektur s úspěšností min. 75 % bodového hodnocení (součet výsledků testů dohromady). Práce se píšou na každém semináři kromě prvního. Upřesnění témat a hodnocení prací a korektur na seminářích. Počet získaných bodů se zohledňuje při závěrečné klasifikaci.
2) Zvládnutí závěrečného souhrnného testu (včetně souhrnné korektury) s úspěšností min. 75 % (dva opravné termíny).

Nepřítomnost na kterémkoliv testu bude omluvena pouze na základě lékařského potvrzení, jinak termín propadá. Náhradní test si studenti mohou dopsat po dohodě s vyučujícím.

 

Pořadí dílčích testů na seminářích (bude upřesňováno v průběhu semestru):

1. vyjmenovaní slova

2. pravopis cizích a přejatých slov

3. psaní předpon s-, z-, pravopis skupiny bě, pě vě, bje vje

4. souhrnná korektura

5. skloňování, gramatické kategorie podstatných jmen a sloves, jazykovědná terminologie

6. shoda přísudku s podmětem, interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí, psaní přímé řeči.

7. souhrnná korektura

8. zkratky, značky, koncovky přídavných jmen, psaní n/nn

9. souhrnná korektura

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami.

Obsahové celky:

1.       Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.

2.       Český národní jazyk a jeho útvary.

3.       Norma, úzus, kodifikace.

4.       Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.

5.       Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.

6.       Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.

7.       Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.

8.       Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.

9.       Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.

10.    Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.

11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK