PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Učíme společně matematiku I - O01110614
Anglický název: We teach mathematics together I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : O01110612, O01110613
Prerekvizity : O01210051
Je korekvizitou pro: O01110613, O01110612X, O01110612
Je neslučitelnost pro: OK0610614
Je prerekvizitou pro: O01110617, O01110615, O01110616
Je záměnnost pro: OK0610614
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
Kurz je zaměřen na získávání a obohacování vlastních pedagogických zkušeností studenta přímou prací se žáky 1. až 6. ročníku v rámci matematického kroužku. K tomu dochází v případě offline výuky. Studenti do tohoto semináře přináší žákovská řešení, videoukázky, sepsané příběhy z kroužků. Tyto materiály jsou podrobeny kvalitativní analýze myšlenkových procesů žáků. Evidované jevy jsou propojeny na problematiku didaktiky matematiky, jde o propojování praxe s teorií. V případě onlinové výuky se budou studenti zabývat žákovskými řešeními, videoukázkami, které nejen poskytne vyučující, ale i vyledají sami studenti a doporučí je k analýze či reflexi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

V případě offline výuky: Přímou prací se žáky pod vedením fakultního učitele rozšiřovat a obohacovat zkušenosti studentů s konstruktivistickými přístupy. Vést studenty k potřebě evidence své každodenní pedagogické zkušenosti jako východiska pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce.

I v případě online výuky:  zamýšlet se se studenty nad těmito tématy: a) motivace žáků, b) vedení třídní diskuse, c) tvorba klimatu třídy, d) práce s chybou, e) hodnocení žáků, f) individualizxace a diferenciace ve výuce: vedení nadaných žáků a vedení žáků s nižšími matematickými schopnostmi, g) diagnostika kognitivních a meta-kognitivních potencí zejména v oblasti matematiky žáků 1. st. ZŠ.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
 
Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.

Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

VONDROVÁ, Naďa, Miroslav RENDL, Radka HAVLÍČKOVÁ, Lenka HŘÍBKOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Jana ŽALSKÁ. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

 

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

K zápočtu je nutné:

- aktivní účast na seminářích
- předložení vlastních seminárních prací
- založení portfolia (pozorování dětí, řešení dětí a jejich analýza, vůastní úvahy, ...)

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

V případě offline výuky: : Způsoby kognitivní i sociální motivace žáka; edukační strategie učitele; interakční strategie učitele; vedení třídní diskuse, jak povzbudit vzájemnou komunikaci žáků; rozvoj schopnosti žáků pro týmovou spolupráci.
Práce je úzce vázána na školní praxi. Každý student připraví scénáře hodin pro zájmový matematický kroužek, který realizuje, společně s kolegy hodinu eviduje.

V případě online výuky: Hlubší porozumění teorie v didaktice matematiky evidovaných na žákovských řešení a videoukázkách

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK