PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2013/2014
   Přihlásit přes CAS
Dítě a matematika I - O01110613
Anglický název: Children and mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : O01110612, O01110614
Prerekvizity : O01210051
Je korekvizitou pro: O01110614, O01110612X, O01110612
Je neslučitelnost pro: OK0610613
Je prerekvizitou pro: O01110617, O01110615, O01110616
Je záměnnost pro: OK0610613
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
Práce v semináři bude zaměřena na realizaci matematického kroužku, když výuka přejde z onlinového způsobu výuky do offlinového. Offlinový způsob: Studenti volí rúzné metody, jak si z kroužku přinést, co nejvíce dat ke zpracování. Bude následovat didaktická analýza studentova vedení kroužku a zamýšlení se nad náplní dalšího kroužku. Onlinový způsob: Analýza videonahrávek nejen z kroužků, ale z vyučovacích hodin matematiky, analýza žákovských řešení úloh - práce s chybou, práce s cíly u jednotlivých úloh.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

Umožnit studentům
- proniknout hlouběji do kognitivních procesů dětí prostřednictvím práce studentů a dětí v matematické kroužku.  Bude se jednat o analýzy řešení úloh dětmi a jejich matematického chování při různých aktivitách,
- poznat vlastní způsob poznávání v matematice (vlastní kognitivní styl)

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.

Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

VONDROVÁ, Naďa, Miroslav RENDL, Radka HAVLÍČKOVÁ, Lenka HŘÍBKOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Jana ŽALSKÁ. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (12.09.2019)

Analýza žákovských prací písemných nebo ústních, rozbor studentova výstupu - vedení jednohodinových matematických kroužků. Příprava  obsahu i didaktického zpracování kroužků. Podle možnosti i rozbor videozáznamu některého záznamu kroužku.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

K zápočtu je nutné:

- aktivní účast na seminářích
- předložení vlastní práce
- písemné reflexe nejen vlastních výstupů, ale spolužáků (v případě offline výuky)
- založení portfolia (pozorování dětí, řešení dětí a jejich analýza, ...)

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

Obsah má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků. Rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací. Konkrétní témata a prostředí, ve kterých se bude pracovat, budou postupně stanovována na prvním a dalších seminářích. Studenti budou seznamování s výzkumem probíhajícím na katedře KMDM.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK