Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2012)
Předmět ONUZ19V208 Didaktická technika a interaktivní technologie se orientuje do oblasti didaktických specifik a možností využití specifického druhu didaktických prostředků, označovaných jako didaktická technika nebo technické výukové prostředky. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s poznatky didaktik svých aprobačních oborů aplikovat ve své pedagogické praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky využívanými v edukaci, resp. jejich komplexy, zejména pak s prostředky interaktivními, s jejich základními technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání. Tematicky se předmět zaměřuje na základní terminologické konstrukty oblasti didaktických prostředků, problematiku tvorby a implementace didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů, didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků a na poznání parametrů a didaktických specifik vybraných soudobých technických výukových prostředků. Uvažována je zde především oblast promítací techniky a prezentačních systémů a oblast interaktivní techniky, resp. interaktivních tabulí.
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2012)
Subject ONUZ19V208 Instructional Technology is focused into specific areas of the didactic means and possibilites of specific types of teaching resources, known as a instructional technology or technical educational means . Its mission is to equip students with appropriate knowledge and competencies that they with their didactic knowledge from approbation fields applied in their teaching practice. The aim of subject is to acquaint students with contemporary technical means used in the education, respectively complexes, especially with interactive devices, with their basic technological characteristics, educational potential, ways of functional implementation and use of its potential in education. Thematically is the course focuses on the basic constructs of the terminology of didactic means, issues of development and implementation of teaching materials, teaching aids, respectively digital learning objects, educational aspects and the role of technical didactic means and on specific parameters of chosen contemporary technical didactic means. Considered here is mainly the area of projection equipment and presentation systems and interactive techniques, respectively. interactive whiteboards.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2012)
BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 rad jak úspěšně prezentovat. Brno : Computer Press, 2004. 110 s. ISBN 80-251-0326-9
DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. 2008. Dostupný z WWW: http://nazornost-ucebni-pomucky.xf.cz/ucebni_pomucky_a_zasada_nazornosti.pdf.
GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London : David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3
LEE, M., BETCHER, CH. The Interactive Whiteboard Revolution. Australian Council Educational Research, 2009. ISBN 0864318170
RAMBOUSEK, V. Funkce technických výukových prostředků ve vyučovacím procesu. In: Didaktická technologie. Praha : Karolinum, 1994, s. 42 - 90.
ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8
ROTPORT, M. Didaktická technika. Praha: Vysoká škole ekonomická, 2003. ISBN 80-245-0481-2.
VOOGT, J., KNEZEK, G. (ed.) International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer Science+Business Media, LLC, 2008. ISBN 9780387733142
Portál na podporu interaktivní výuky: http://www.veskole.cz/
Stránky společnosti AV Media: http://www.avmedia.cz/
Stránky společnosti Luidia: http://www.e-beam.com/
Stránky společnosti Promethean: http://www.prometheanworld.com/
Materiály a soubory předávané v průběhu semestru
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (11.09.2014)
Požadavky k zápočtu:
aktivní účast na semináři s řádnou docházkou
zpracování úkolů vyplývajících z výuky
odevzdání, schválení a prezentace závěrečné práce digitálního učebního objektu pro potřeby výuky dle aprobačního předmětu
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2012)
Technické prostředky v edukaci, základní terminologické konstrukty oblasti
Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků
Didaktická specifika technických prostředků v edukaci
Záznamové plochy
Promítací technika
Videotechnika, zvuková technika a prezentační systémy
Interaktivní technika
Prostředky pro poskytování zpětné vazby
Vzdělávací prostředí
Didaktické materiály a možnosti jejich tvorby
Interaktivní tabule, možnosti využití, softwarová podpora
Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi
Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2012)
Technical means in the education, the basic constructs of the terminology
Didactic aspects and the role of technical didactic means
Didactics specifics of technology in education
Blackboards
Projection technology
Video equipment, audio equipment and presentation systems
Interactiv technology
Means for providing feedback
Educational environment
Educational materials and the possibility of their creating
Interactiv whiteboard, utilization, software support
Principles and methods of working with interactive whiteboards
Creating learning objects for presentation to an interactive whiteboard