PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti a mládež - ON2304114
Anglický název: Literature for Childern and Young People
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 120 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Věra Brožová, Ph.D.
Mgr. Drahoslava Pechová
Vyučující: PhDr. Věra Brožová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2012)
Rozvíjí interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, pěstuje vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (18.10.2016)

Literatura pro děti a mládež
jednosemestrálníkurs zakončený zkouškou; dotace 2hod./týden

vyučující: PhDr. Věra Brožová, PhD.

 

Tematické okruhy

Uvedení do problematiky, základní pojmy a souvislosti, specifičnost literatury pro děti a mládež, literatura pro děti v kontextu celonárodního písemnictví

  • Základní žánrová mapa literatury pro děti
    Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi
  • Recepce literatury pro děti a mládež, dobově preferované žánry.  
  • Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže, adaptace neintencionálních textů pro dětského adresáta
  • Problematika tzv. dětského aspektu

Literárněhistorické kapitoly:

  • Kanonická díla literatury pro děti
  • Literatura v zajetí pedagogiky vs. literatura jako zdroj zábavy a zážitku

 

Folklór a literatura pro děti

  • Druhy a žánry slovesného folklóru
  • Morfologie pohádky V. J. Proppa

Literárněhistorické kapitoly:

  • Vstup pohádky do literatury (16.-18. století)
  • Folklorní pohádka v četbě dětí  (od poč. 19. století do současnosti)
  • Mýtus, pověst a jejich adaptace

 

Autorská pohádka, pohádková próza a fantasy

  • Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy;  zdroje  fantasy literatury a její vývoj  

Literárněhistorická kapitola:

  • Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy a fantasy  pro děti v české a světové literatuře; zakladatelská díla žánru

 

 

Hrdina, vypravěč a fiktivní adresát; dětský hrdina a jeho obraz v literatuře

  • Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež
  •  Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou
  • Fenomén návodné literatury

Literárněhistorické kapitoly:

  • Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a  20. století; společensko – politická podmíněnost tohoto žánru
  • Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století
  • Sci-fi, detektivka (a fantasy) v četbě dětí
  • Tábornická literatura; návody s příběhem

 

Klasické a moderní podoby poezie pro děti a mládež

  • Poezie pro děti a její funkce
  • Jazykové prostředky z hlediska ontogeneze; poezie, jazyková a sémantická hra; noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba…) a dětský adresát

Literárněhistorická kapitola:

  • Zakladatelská díla české a světové poezie pro děti v 19. století
  • Tradice nonsensu ve světové literatuře
  • Český nonsens a jeho dobová podmíněnost

 

Konkrétní program kurzu, literatura,  odborná literatura a pracovní  handouty jsou zasílány hromadným fakultním mailem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK