PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Didaktika češtiny jako druhého jazyka - ON2303121
Anglický název: Didactics of Czech as the Second Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 64 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Prerekvizity : ON2303108
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Zuzana Stárková, Ph.D. (24.02.2015)
Didaktika češtiny jako druhého jazyka navazuje na předchozí předmět Didaktika českého jazyka I. a II. a vychází také ze znalostí z dalších předmětů jako např. Obecná didaktika. Předmět je úvodem do oboru češtiny jako druhého jazyka a představuje v omezeném časovém rámci základní pojmy, historii i současný stav oboru. Absolventi se budou orientovat v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, Společném evropském referenčním rámci a v popisech jednotlivých jazykových úrovní. Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusi nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při zpracování didaktické pomůcky.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Základní povinná literatura:

HÁJKOVÁ, Eva: Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7.
HRDLIČKA, M. Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002, ISBN 80-85866-98-6.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1.
HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk.  Praha: Didakta, 1990, ISBN 978-80-254-5194-6.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-279-88.
 
Literatura online:
Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z

ŠKODOVÁ, S. - ŠINDELÁŘOVÁ, J. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách, dostupné z:

Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z .
 
Doporučená literatura:
Sborníky Čeština jako cizí jazyk. Materiály ze (I., II., III. atd.) mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK-FF.
Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ).
Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, Nová čeština doma a ve světě, Bohemystika aj.
 
Články do seminářů:
Většina článků do seminářů je v elektronické podobě v Moodlu, jejich seznam bude předán v tištěné podobě v úvodní hodině.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Požadavky k udělení zápočtu: 

  • max. 1 absence
  • aktivní účast na seminářích s využitím poznatků z přednášek
  • plnění dílčích domácích úkolů podle zadání vedoucí semináře
  • přednesení jednoho odborného sdělení na základě 1-2 zadaných článků
  • účast na náslechu na ZŠ, pokud bude možnost praxe
  • zpracování didaktické pomůcky dle požadavků vedoucí semináře, sdělených na 1. hodině. Forma odevzdání: v elektronické a tištěné podobě. Termín odevzdání: stanoví vyučující (práce odevzdané po tomto termínu automaticky znamenají neudělení atestace).

 

 

Po splnění požadavků bude zápočet zapsán do SIS v konzultačních hodinách vyučující.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Název studijního předmětu: Didaktika češtiny jako druhého jazyka
Typ studijního předmětu: povinný
Forma výuky studijního předmětu: seminář
Rozsah studijního předmětu: 13
Forma kontroly předmětu: zápočet
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující:
 
Seznam tematických okruhů pro seminář:
1. Uvedení do oboru (historie výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka a češtiny pro cizince, migranti a migrační politika státu).

2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (interference mateřského jazyka a jazyka druhého v závislosti na typologii jazyků, bilingvismus, diglosie, sociokulturní kompetence, začlenění žáků-cizinců do výuky).

3. Společný evropský referenční rámec, reprezentativní popisy češtiny jako cizího jazyka, žákovské korpusy. Výukové metody. Učebnicové soubory.

4. + 5. Náslechy výuky žáků-cizinců v ZŠ (pokud bude možnost) a jejich reflexe.

6. Prezentace didaktických pomůcek pro výuku cizinců - žáků / studentů.




 
Univerzita Karlova | Informační systém UK