Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (18.02.2016)
Obsahově se disciplína didaktika českého jazyka II soustředí na rozvoj komunikační kompetence žáka na základě uvědomělého osvojení zákonitostí jazykového systému v oblasti syntaxe, lexikologie a sémantiky a slovotvorby, a to na 2. i 3. vzdělávacím stupni. Budou rozvíjeny praktické dovednosti studentů v oblasti didaktických a psychodidaktických kompetencí učitele: studenti získají další vědomosti potřebné pro výuku ČJ na ZŠ a SŠ, osvojí si dovednosti potřebné pro tuto činnost (dokáží analyzovat vyučovací činnost svou i kolegů, připravit komplexní rozvahu didaktického postupu pro vybranou partii učiva). Zhlédnou ukázkovou vyučovací hodinu (ukázky dobré praxe). Těžiště činností je ve a) ve vlastní produkci didaktických postupů, b) studentských mikrovýstupech a jejich analýze, c) rozvoji poznatkové báze a didaktické znalosti obsahu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (19.01.2017)
The next course of Czech language methodology is based on students presentations and their analysis. This includes dealing with problematic situations in the classroom, techniques of good practice, and model lessons.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (18.02.2016)
Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování, Praha 1998. Čechová, M. a kol.: Komplexní jazykové rozbory. SPN, Praha 1996 Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova, Praha 1998. Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno 1994. Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, PedF UK 1994. Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha 1993.
Janík, T. a kol: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. Minářová, E.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ III. Brno 1994. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha 1999, 2. vyd. 2005.
Učebnice českého jazyka a metodické příručky
Jednotlivé články ke zvolenému tématu z časopisů: Český jazyk a literatura Didaktické studie Kritické listy Webové stránky: www.rvp.cz www.kritickemysleni.cz
Nedílnou součástí studijní literatury jsou studijní materiály pro předmět Didaktika českého jazyka II vytvořené a uložené ve studijním prostředí Moodle (kurz Didaktika českého jazyka II).
Zahraniční:
The handbook of educational linguistics / edited by Bernard Spolsky and Francis M. Hult. -- Malden : Blackwell Publishing, c2008. Dostupné v Národní knihovně ČR.
CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.
PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.
Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning, online http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.html
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.04.2015)
Didaktika českého jazyka II Vyučující: Mgr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Cíle: Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při hodnocení žákovských prací, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Se svou rolí učitele bude konfrontován nejen při souvislé pg. praxi, ale také prostřednictvím svého minivýstupu v semináři. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.
Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast v semináři, připouští se maximálně jedna absence (důvod netřeba udávat).
2. Seminární výstup na zadané téma
3. Písemné zpracování tématu seminárního mikrovýstupu ve formě kapitoly do sborníku - vzorové didaktické zpracování vybraného tématu. Nutno odevzdat v tištěné a elektronické podobě, rozdělení témat bude učiněno na prvním semináři. Pozdější rozdělení témat není možné, účast na prvním semináři je proto povinná.
Odevzdání všech seminárních prací do Moodle nejpozději 24. dubna 2015, 23,59 hod., vytištěné také do 24. dubna 2015 v době přítomnosti vyučujícího na fakultě. Odevzdání přepracovaných prací nejpozději 7. května 2015 v době přítomnosti vyučujícího na fakultě. Udělení zápočtu do SIS na posledním semináři.
Pravopisné a gramatické chyby v seminárních pracích budou důvodem k neudělení zápočtu.
Struktura seminární práce sub 3
a) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, žádoucí je vlastní rešerše studenta k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí
b) Doporučované vyučovací metody a formy s důrazem na komunikační zřetel, aktivní činnost žáka, konstruktivistické prvky výuky
Práce bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.
Učivo standardní edukační trajektorie, které bude podrobeno didaktickému zpracování. Ústředním úhlem pohledu na ně bude komunikační hledisko, tedy rozvoj funkční jazykové gramotnosti, samostatné aktivní myšlenkové a verbální činnosti žáka, případně tříbení smyslu pro jemné významové rozdíly.
S přihlédnutím ke kurikulu ZŠ:
Syntax
Podmět
Přísudek
Přívlastek
Předmět
Příslovečné určení
Shoda přísudku s podmětem
Stavba věty jednoduché, syntaktické vztahy a prostředky
Stavba souvětí
Druhy vět a větných ekvivalentů dle funkce (komunikativní funkce výpovědi)
Významové poměry mezi větami hlavními, resp. větnými členy
Psaní čárek v souvětí
Psaní čárek ve větě jednoduché
Tvoření vět a souvětí
Větná skladba v sémantickém pojetí
Textová syntax
Lexikologie a sémantika
Synonymie
Antonymie
Homonymie
Termíny
Slova jednoznačná a mnohoznačná; nadřazená, podřazená, souřadná
Principy české slovotvorby
Tvoření slov
Odvozování
Skládání, zkracování
Slovotvorný rozbor, stavba slova
Střídání hlásek při odvozování
Pravopis související se stavbou slova a tvořením slov
S přihlédnutím ke kurikulu SŠ:
Syntax
Syntaktický vztah zmnožení
Syntaktický vztah dominace
Větná skladba v sémantickém pojetí
Základová větná struktura a její typy
Transformace větných struktur a modifikace syntaktických konstrukcí
Pojem valence
Principy závislostní syntaxe
Principy valenční syntaxe
Chyby a nedostatky u souřadného a podřadného spojování větných členů a vět
Problematika slovosledu
Aktuální větné členění
Nepravidelnosti větné a souvětné stavby
Čárka v souvětí
Textová syntax
Komunikační funkce výpovědi
Lexikologie a sémantika
Význam pojmenování
Druhy pojmenování podle stylistické platnosti
Významové vztahy mezi slovy
Přenášení pojmenování
Slovní zásoba
Jazykové nedostatky související s významem pojmenování