PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka II - ON2303108
Anglický název: Didactics of Czech Language II
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 60 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Simona Pišlová, Dr.
prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Prerekvizity : ON2303101
Je prerekvizitou pro: ON2303121, ON2303114
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (18.02.2016)
Obsahově se disciplína didaktika českého jazyka II soustředí na rozvoj komunikační kompetence žáka na základě uvědomělého osvojení zákonitostí jazykového systému v oblasti syntaxe, lexikologie a sémantiky a slovotvorby, a to na 2. i 3. vzdělávacím stupni. Budou rozvíjeny praktické dovednosti studentů v oblasti didaktických a psychodidaktických kompetencí učitele: studenti získají další vědomosti potřebné pro výuku ČJ na ZŠ a SŠ, osvojí si dovednosti potřebné pro tuto činnost (dokáží analyzovat vyučovací činnost svou i kolegů, připravit komplexní rozvahu didaktického postupu pro vybranou partii učiva). Zhlédnou ukázkovou vyučovací hodinu (ukázky dobré praxe). Těžiště činností je ve a) ve vlastní produkci didaktických postupů, b) studentských mikrovýstupech a jejich analýze, c) rozvoji poznatkové báze a didaktické znalosti obsahu.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (18.02.2016)

Čechová, M. - Styblík, V.: Čeština a její vyučování, Praha 1998.
Čechová, M. a kol.: Komplexní jazykové rozbory. SPN, Praha 1996
Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova, Praha 1998.
Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno 1994.
Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, PedF UK 1994.
Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha 1993.

Janík, T. a kol: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Minářová, E.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ III. Brno 1994.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha 1999, 2. vyd. 2005.


Učebnice českého jazyka a metodické příručky


Jednotlivé články ke zvolenému tématu z časopisů:
Český jazyk a literatura
Didaktické studie
Kritické listy
Webové stránky:
www.rvp.cz
www.kritickemysleni.cz

Nedílnou součástí studijní literatury jsou studijní materiály pro předmět Didaktika českého jazyka II vytvořené a uložené ve studijním prostředí Moodle (kurz Didaktika českého jazyka II).

Zahraniční:

The handbook of educational linguistics / edited by Bernard Spolsky and Francis M. Hult. -- Malden : Blackwell Publishing, c2008. Dostupné v Národní knihovně ČR.

CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.

PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.

Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning, online http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.html

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.04.2015)

Didaktika českého jazyka II
Vyučující: Mgr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.

Cíle:
Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při hodnocení žákovských prací, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Se svou rolí učitele bude konfrontován nejen při souvislé pg. praxi, ale také prostřednictvím svého minivýstupu v semináři. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.


Požadavky k zápočtu:
1. Aktivní účast v semináři, připouští se maximálně jedna absence (důvod netřeba udávat).

2. Seminární výstup na zadané téma


3. Písemné zpracování tématu seminárního mikrovýstupu ve formě kapitoly do sborníku - vzorové didaktické zpracování vybraného tématu. Nutno odevzdat v tištěné a elektronické podobě, rozdělení témat bude učiněno na prvním semináři. Pozdější rozdělení témat není možné, účast na prvním semináři je proto povinná.

Odevzdání všech seminárních prací do Moodle nejpozději 24. dubna 2015, 23,59 hod., vytištěné také do 24. dubna 2015 v době přítomnosti vyučujícího na fakultě.
Odevzdání přepracovaných prací nejpozději 7. května 2015 v době přítomnosti vyučujícího na fakultě.
Udělení zápočtu do SIS na posledním semináři.

Pravopisné a gramatické chyby v seminárních pracích budou důvodem k neudělení zápočtu.

Struktura seminární práce sub 3

a) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, žádoucí je vlastní rešerše studenta k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí

b) Doporučované vyučovací metody a formy s důrazem na komunikační zřetel, aktivní činnost žáka, konstruktivistické prvky výuky

Práce bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.

Učivo standardní edukační trajektorie, které bude podrobeno didaktickému zpracování. Ústředním úhlem pohledu na ně bude komunikační hledisko, tedy rozvoj funkční jazykové gramotnosti, samostatné aktivní myšlenkové a verbální činnosti žáka, případně tříbení smyslu pro jemné významové rozdíly.

S přihlédnutím ke kurikulu ZŠ:

Syntax

  1. Podmět

  2. Přísudek

  3. Přívlastek

  4. Předmět

  5. Příslovečné určení

  6. Shoda přísudku s podmětem

  7. Stavba věty jednoduché, syntaktické vztahy a prostředky

  8. Stavba souvětí

  9. Druhy vět a větných ekvivalentů dle funkce (komunikativní funkce výpovědi)

  10. Významové poměry mezi větami hlavními, resp. větnými členy

  11. Psaní čárek v souvětí

  12. Psaní čárek ve větě jednoduché

  13. Tvoření vět a souvětí

  14. Větná skladba v sémantickém pojetí

  15. Textová syntax

Lexikologie a sémantika

  1. Synonymie

  2. Antonymie

  3. Homonymie

  4. Termíny

  5. Slova jednoznačná a mnohoznačná; nadřazená, podřazená, souřadná

  6. Principy české slovotvorby

 

Tvoření slov

  1. Odvozování

  2. Skládání, zkracování

  3. Slovotvorný rozbor, stavba slova

  4. Střídání hlásek při odvozování

  5. Pravopis související se stavbou slova a tvořením slov

 

S přihlédnutím ke kurikulu SŠ:

Syntax

  1. Syntaktický vztah zmnožení

  2. Syntaktický vztah dominace

  3. Větná skladba v sémantickém pojetí
  4. Základová větná struktura a její typy

  5. Transformace větných struktur a modifikace syntaktických konstrukcí
  6. Pojem valence

  7. Principy závislostní syntaxe

  8. Principy valenční syntaxe

  9. Chyby a nedostatky u souřadného a podřadného spojování větných členů a vět

  10. Problematika slovosledu

  11. Aktuální větné členění

  12. Nepravidelnosti větné a souvětné stavby

  13. Čárka v souvětí

  14. Textová syntax
  15. Komunikační funkce výpovědi

 

Lexikologie a sémantika

  1. Význam pojmenování

  2. Druhy pojmenování podle stylistické platnosti

  3. Významové vztahy mezi slovy

  4. Přenášení pojmenování

  5. Slovní zásoba

  6. Jazykové nedostatky související s významem pojmenování

  7. Frazeologie
  8. Znaková podstata lexikální jednotky

 

Tvoření slov

  1. Slovotvorná stavba slova

  2. Principy české slovotvorby

  3. Odvozování

  4. Skládání, zkracování

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK