Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)
Základy psycholingvistiky (se zaměřením na předškolní věk).
Základy kognitivní lingvistiky v procesu osvojování a nabývání jazyka u dítěte předškolního věku.
Pragmatické aspekty řečové komunikace a jejich rozvoj u žáka předškolního věku.
Základy sémantiky (znak, symbol, jazykový znak, jazyk jako systém) jako podklad pro
činnosti zaměřené na žákovo poznávání jednoduchých znakových systémů.
Tzv. "raná gramotnost" v mateřské škole.
Jazyková gramotnost, jazyková kompetence a rozvoj komunikativních dovedností (mluvení, naslouchání, čtení, psaní) u dětí předškolního věku.
Motivace rozvoje zájmu o psanou i mluvenou podobu jazyka.
Vztah k národnímu jazyku.
Didaktické strategie k rozvoji jazykové gramotnosti, námětové hry a činnosti, jazyková cvičení.
Didaktické strategie k osvojení poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní.
Pracovní sešity, listy, metodické příručky - dle aktuálního stavu v literatuře.
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)
Fundamentals of psycholinguistics (oriented to pre-school age). Fundamentals of cognitive linguistics in first language acquisition. Pragmatic aspects of communication and their development in a pre-schooler. Introduction to semantics as a base for acquisition of semiotic systems. Early literacy in nursery school. Language literacy, language competence and language skills development (speaking, hearing, reading, writing) in children. Motivation for development of oral and written form of language. Didactic strategies for literacy development, activities, language exercises. Development of pre-reading and pre-writing skills.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Marta Kvíčalová, Ph.D. (09.09.2013)
Požadavky k získání zápočtu: seminární práce, aktivní účast a drobné úkoly v seminářích.