PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Hra na klavír III - OB7308240
Anglický název: Playing the Piano III
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 13 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Mgr. Jaroslava Lojdová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Lojdová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Program semináře je zaměřen na nácvik cyklické skladby Erno Košťála Perníková chaloupka a dále na rozvoj praktické harmonie u klavíru při doprovodech písní pro předškolní i školní děti. V doprovodech bude brán zřetel na stylizaci a na transpozici a rovněž i na stylizovaný doprovod využívající kromě základních akordů též akordy postavené na vedlejších stupních tóniny a na akordy mimotonální. Důležitou součástí bude nácvik rytmicko melodických průpravných nebo přípravných cvičení v transpozicích, které jsou důležité pro tzv. rozezpívání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

Cílem discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty jednu cyklickou přednesovou skladbu (Perniková chaloupka od Erno Košťála), která je vhodná pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku.

Literatura
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.

DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN:80-968600-3-8.

DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.

KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.

K O Š Ť Á L, E. Perníková chaloupka (materiál ke stáhnutí pro pedagogické účely na webu).

Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

V plánovaném rozsahu přímého vyučování v kombinované formě studia budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia samostudia klavírní hry. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou zaznamenány v programu C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

zápočet

Sylabus
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

V rámci přednesových skladeb pro děti předškolního věku a mladšího školního věku se studenti naučí tyto skladby:

Vaňhal,J.K.: Allegretto, Píseň pro Elišku, Bach,J.S.: Menuet, Smetana, B.: Ukolébavka

V rámci praktické harmonie u klavíru studenti prokážou:

A) Dovednost  zahrát  a  zazpívat  vokálně průpravná  a přípravná cvičení    v   durové     tónině   v    

     chromatické   modulaci  (C,Des,D,Es,F,Ges,G,As,A,B,H,C dur).
                                                          
B) zahrát a zazpívat mollové písně ze  skript, III.  díl v daných tóninách Ej, padá, padá rosička, A já 

     mám  křepelinku se stylizovaným  doprovodem.

                                                     
C) Dovednost  zahrát  levou rukou základní harmonickou kadenci

   Akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,c,d moll.
                                                             
D) Zahrát harmonické mollové stupnice a,c,d moll a doprovodit  každý stupeň jedním nebo  dvěma  

     akordy  z  harmonické kadenc  (T,S,D).

                                                         
E) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu se

     zpěvem tyto písně: Cib, cib,  cibulenka (s.15), Vláček (s.18),Pod naším okýnkem (s.28), Stojí vrba 

      košatá (s.63), Štědrej večer nastal (s.66),Vdávala se myška (s.77), Nestarej  se, ženo má (s.99),

      Lítala si laštovička (s. 128).                         


F) V  levé ruce umět vytvořit  kromě základních akordů harmonické kadence  (T,S,D),  též  akordy 

     mimotonální  ke  II.  stupni  a k dominantě  a akordy  postavené  na  vedlejších stupních  tóniny 

     tónině  C dur.  Zvládnout uplatnění  těchto akordů  v praxi na 20 písních ze skript Miloše Kodejšky

     v C dur.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK