PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Teorie předškolní vých. II - OB7215202
Anglický název: Theory of Preschool Education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
Prerekvizity : OB7215107
Je prerekvizitou pro: OB7215203
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2015)
Stručná anotace Stěžejní otázky a problémy předškolního vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy včetně komparace řešení u nás a ve světě. Struktura činnosti dítěte v mateřské škole (hra, učení, tvořivě pracovní činnost)její motivace z hlediska osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy.Prostředí jako výchovný faktor (třetí vychovatel Reggio pedagogiky). Vzdělávací programy a kurikula jako problém vazby cíle a obsahu. Rozbor strategických záměrů Rámcového programu předškolního vzdělávání a jejich didaktická transformace a implementace.Hodnocení edukačních efektů individuálních vzdělávacích programů. Úskalí pedagogického projektování. Rozvíjející a kompenzační programy. Evaluace a autoevaluace výsledků realizace vzdělávacího programu. Vztah předškolního a počátečního vzdělávání. Proměny obrazu dětství a vývoj orientace cílů výchovy a vzdělávání dítěte v předškolním období od vzniku veřejné předškolní výchovy. Pedocentrické, sociocentrické a konvergentní zaměření předškolního vzdělávání,přehled současných koncepcí, možnost a efektivita jejich didaktická transformace ve vzdělávacích programech. Hodnota předškolního vzdělávání.Současné horizonty předškolního vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)

Literatura:

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

HELUS,Z. Osobnostní pojetí dítěte: Inspirace pro mateřské školy. Poradce ředitelky mateřské školy. 2003, č. 1, s. 34-36.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč.24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669.

MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.

PRŮCHA, J. Dětská řeš a komunikace. Praha: Grada, 2011.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

HORÁKOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ-RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2206-1

Šulová,L.,Zouche-Gaudron,CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a Manuály l ŠVO a TVP. VÚP v Praze. webové stránky MŠMT

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK