PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Učebnice a pomůcky pro handicapované žáky - OB2303V04
Anglický název: Textbooks and Aids for Handicapped Students
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Simona Pišlová, Dr.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Simona Pišlová, Dr.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2013)
V semináři se budeme zabývat úpravou stávajících učebnic, pracovních listů a pomůcek pro žáky s různým postižením (smyslové vady, poruchy učení apod.). Pokusíme se i nějaká cvičení a pomůcky sami vytvořit. požadavky k zápočtu: 1 list běžné učebnice upravený pro nevidomé dítě 1 cvičení upravené pro integrované dítě s mentálním postižením 3 nápaditá cvičení, která podporují soustředění pro děti s poruchami učení 1 cvičení, úvodní text apod. o dítěti tělesně postiženém, neslyšícím nebo s jinou barvou pleti
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. (12.09.2020)

Základní literatura:

Eliášková, K. (2019). Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník, S. et al. (eds). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (The relation of language and communication in Czech-Slovak-Polish reflection). Praha: Karolinum. s. 191-211.

Eliášková, K. (2018). K výuce mateřského jazyka u žáků s kombinovaným postižením. Didaktické studie, s. 135–144.

Eliášková, K. (2017). Výuka českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha: Nakladatelství PedF UK.

Eliášková, K. (2017). Využití 3D modelů ve slohové výuce žáků se zrakovým postižením. Didaktické studie, 9(1), s. 67–71.

Lechta, V. et al. (2016). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Portál.

Pišlová, S. (2010). Jazykové hry. Praha: Fortuna.

Pišlová, S. (2012). Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, ročník 22, číslo 3, s. 241–247.

Štěpáník, S. et al. (eds). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum.

Doporučená literatura:

Hlebová, B. (2016). Vybrané kapitoly zo špeciálnej didaktiky predmetov (pre učiteĺov žiakov s mentálnym postihnutím). Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity.

KUBÍČOVÁ, Z.; KUBÍČE, J. Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti a žáky s tělesným postižením v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-166-0.

JUCOVIČOVÁ Drahomíra a kolektiv. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D&H, 2009, 158 s. ISBN 978-80-87295-00-7

Katalog podpůrných opatření (http://katalogpo.upol.cz/)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK