PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Psycholingvistika - OB2303408
Anglický název: Psycholinguistics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 75 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Prerekvizity : OB2303405
Záměnnost : OB2303220
Je záměnnost pro: OB2303220
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)
Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata; mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika; řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování; jazyk a kognice, mapování, metafora jako projev ekonomie myšlení; akvizice mateřštiny, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)

ALTMANN, Gerry T. M. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triada, 2005.

DANĚK, J. Jazykový instinkt Stevena Pinkera. Čs. Psychologie, 46, 6, 563-566.

FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. 

CHOMSKY, N. Jazyk a myšlení. In Perspektivy moci. Praha: Karolinum, 1998.

KARLÍK, P.; NEKULA, M.; PLESKALOVÁ, J. (eds.) Encyklopedický slovník češtiny. Praha : NLN, 2002, hesla aktivace; čtení; inference; kognitivní báze; kognitivní lingvistika; mentální slovník; modelování řečové komunikace; porozumění řeči; poruchy řeči; produkce řeči; psaní; psycholingvistika.

KARMILOFF, K; KARMILOFF-SMITH, A. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass., 2002.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.

LEHEČKOVÁ, H. Afázie jako zdroj poznatků o fungování jazyka. SaS, 70, 2009, 24-35.

NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H a H, 1992.

PINKER, S. Jazykový instinkt. Praha: Dybbuk, 2009.

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.

SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Prešov, 2008.

CHEJNOVÁ, P. Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Praha: Karolinum, 2016.

CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. online

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)

Požadavky k zápočtu:

1) Prostudovat odbornou literaturu dle zadání vyučujícího a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace.

2) Na posledním semináři úspěšně napsat test, v němž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury a prací na seminářích.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2024)

 

Požadavky k zápočtu:

 

1) Prostudovat odbornou literaturu dle zadání vyučujícího a aktivně se na seminářích podílet na diskusi, která se bude týkat její interpretace.

 

2) Na posledním semináři úspěšně napsat test, v němž bude třeba při výkladu rozmanitých jevů aplikovat poznatky získané studiem zadané literatury a prací na seminářích.

 

Cíl kurzu:

 

Hlouběji proniknout do mentálních struktur lidského jedince, fakticky i didakticky zvládnout téma "nabývání mateřského jazyka".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK