|
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.01.2008)
|
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2007)
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o ekologii, environmentalistice a environmentální výchově budoucím učitelům (nebiologům), a to tak, aby byli motivováni a schopni průřezové téma environmentální výchova ve svých předmětech a oborech vyučovat. |
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2007)
BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004. JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekolístky : Metodické listy Svatojánské koleje. Praha: Vyšší odborná škola pedagogická Svatý Jan pod Skalou, 2004. 176s. ISBN 80-239-3024-9. MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek a Lipka, 2000. 205s. ISBN 80-902954-0-1. MÁCHAL, A. [ed.]. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2006. 56s. ISBN 80-86626-08-3. STORCH, D., MIKULKA, S. Ekologie - biologická olympiáda 1997-1998, 32. ročník, přípravný text pro kategorie A, B. |
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2007)
Pro velký počet studentů bude výuka probíhat formou přednášky. Uvod přednášky doplní host (zajímá rostlina, houba, živočich) a povídání o něm. Občas nějaká masová aktivita.
Další komunikace bude probíht především formou e-mailové korespondence a on.line komunikace přes http://class.pedf.cuni.cz/Jancarikova. |
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2008)
Zkouška bude písemná. Zápočet bude uznán za seminární práci, která bude odevzdána min. 14 dnů před zápočtovým týdnem tak, aby o zápočtovém týdnu mohly být zápočty zapsány. Více informací na http://class.pedf.cuni.cz/Jancarikova. |
|
||
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.12.2007)
Předmět je rozdělen na tři logicky navazující celky: 1) základy ekologie, 2) úvod do problematiky životního prostředí a 3) úvod do aplikace těchto znalostí do praxe (průřezové téma environmentální výchova a jeho postavení v RVP ZV).
Obsah jednotlivých bloků
1) Základy ekologie: biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, ekosystém, dělení ekosystémů, dominanty, klíčové druhy, rovnováha, ekologická nika, konkurence, strategie, biomy světa, adaptace na podmínky životního prostředí, disturbance, ekologická sukcese.
2) Úvod do problematiky životního prostředí: největší problémy ž.p. (velikost lidské populace, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody), trvale udržitelný život - co může udělat jednotlivec nebo organizace, historie environmentalistiky ve světě, vládní a nadvládní strategie a dokumenty.
3) Úvod do environmentální výchovy: RVP ZV a jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika. |