PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Teorie profese učitele II - ON23142106
Anglický název: Teacher Profession Theory II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D.
PhDr. Jiřina Novotná
Neslučitelnost : ON2314106
Prerekvizity : ON23142103
Záměnnost : ON2314106
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.10.2012)
Studenti porozumí stěžejním konceptům profese učitele a uvědomí si determinovanost profese v měnících se společenských a vzdělávacích kontextech.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.10.2012)

Cílem je získání nejnovějších znalostí o teorii, výzkumech  a praxi učitelské profese  a jejich reflexe ve vlastní pedagogické práci.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (23.07.2012)

BLÍŽKOVSKÝ, B. aj. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj 2000.

LAZAROVÄ, B. (ed) Pozdní sběr. O Práci zkušených učitelů. Brno : Paido, 2011.

KRYKORKOVÁ,H. ; VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha : FF UK, 2010.

PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002.

VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno :Paido, 2004

LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Teorie, výzkum, praxe. Ostrava: Ostravská univerzita- PedF, 2003.

ŠVECOVÁ , J. , VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Problémy učitelské profese ve světě. Praha : ÚIV, 1997.

POL, M. ; LAZAROVÁ Spolupráce učitelů-podmínka rozvoje školy. Praha : STROM, 1999.

SPILKOVÁ, V. (ed.). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno : Paido, 2004.

URBÁNEK,P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec : TUL, 2005.

VAŠUTOVÁ, J a kol. Vzděláváme budoucí učitele. Nové přístupy k pedagogicko-psychologické                přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008.

ZELINOVÁ, M. , ZELINA, M. Tvorivý učiteľ. Osobnost a práca tvorivého učiteľa v systéme tvorivo-humanistickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum města Bratislavy, 1997.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (15.10.2012)

Zkouška s podmínkou vypracování seminární práce, kterou budou studenti prezentovat v seminářích. Témata seminárních prací a okruhy ke zkoušce budou stanoveny během prvního setkání..

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.10.2012)

Obsahové zaměření :

Teorie profesí a profese učitele. Profesionalizace učitelství.

Proměny učitelství v kontextech.

Kvalifikace učitelů a kategorie pedagogických pracovníků.

Osobnost  učitele, profesní etika.

Role a činnosti učitele. Podmínky práce učitelů.

Znalosti, kompetence a profesní standard .

Vzdělávání učitelů.

Problémy učitelské profese u nás a ve světě.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.10.2012)

Zkouška s podmínkou vypracování seminární práce, kterou budou studenti prezentovat v seminářích. Témata seminárních prací a okruhy ke zkoušce budou stanoveny během prvního setkání..

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK