Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (12.09.2020)
Cílem předmětu je osvojení základních poznatků a technik pedagogické a školní psychologie. Předmět napomůže studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, které jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně-vzdělávací reality. Studenti se seznámí s diagnostickými a nápravně intervenčními postupy ve školním poradenství.
Obsahové vymezení:
1. Pedagogická a školní psychologie: vymezení, pojetí, výzkum v pedagogické a školní psychologii.
2. Učitelská profese: Pojetí učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce.
4. Motivace k učení: krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
5. Učení a poznávání: pojem učení a podoby učení, vybrané teorie učení a druhy učení. Zákonitosti učení. Individuální zvláštnosti učení. Vztah žáků k učení a poznávání.
6. Interakce učitel x žák (žáci). Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon.
7. Žák: osobnost žáka, školní "zdatnosti" - stávání se žákem (školní socializace), sociální a jazyková determinovanost školního vzdělávání, žák v širších biodromálních souvislostech.
8. Poradenský systém ve školství, společné vzdělávání.
9. Výukové obtíže žáků, pozadí, typologie, možnosti podpory.
10. Výchovné problémy, pozadí, typologie, možnosti podpory.
11. Školní třída. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze.
12. Rodina - rodinná socializace a její dysfunkce, rodinné výchovné styly.