PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Propedeutické programovací jazyky - OKN2319016
Anglický název: Propaedeutic programming languages
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Prerekvizity : OKN2319913
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (24.01.2018)
Posláním předmětu Propedeutické programovací jazyky je seznámit studenty učitelství s problematikou elementaristiky algoritmizace a programování v technologickém i didaktickém pojetí z různých pohledů i v různých souvislostech a s vybranými postupy zaměřenými na rozvoj algoritmického myšlení žáků.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (04.02.2018)

BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine Logo - programování pro děti. Computer Press, 2006
KALAŠ, I. BLAHO, A. ComeniusLOGO: tvorivá informatika. Bratislava: Slovenský ústav technickej normalizácie, 1998. ISBN 80-967999-0-8. 1.časť.
KALAŠ, I., BLAHO, A. Nové osnovy informatiky na Slovensku. Programovanie? Používanie? Porozumenie. In: Sborník POŠKOLE´99 semináře o počítačích ve škole. s.128-133. ISBN 80-01-01970-5.
KALAŠ, I. a kol. Informatika pre stredné školy. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2001. ISBN 80-08-01518-7.
StrategiE digitálního vzdělávání do roku 2020 a dokumenty související  http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020
VANÍČEK, J., MIKEŠ, R. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia, 3.díl Computer Press, 2006
VANÍČEK, J., ŘEZNÍČEK, P. Informatika pro základní školy. I. díl. Brno : ComputerPress, 2004.
VANÍČEK, J. Informatika pro 1. stupeň ZŠ. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3749-9.
VANÍČEK, J. Metodická příručka Informatika pro 1. stupeň ZŠ [online]. Albatros Media, 2012. Dostupné z http://knihy.cpress.cz/k1959.
Baltazar, Baltík: http://www.sgp.cz
Kodu game lab: https://www.kodugamelab.com/
Imagine: http://imagine.input.sk/
Robot Karel, vývojové prostředí: http://karel.oldium.net/
Scratch: http://scratch.mit.edu/
Podklady pro výuku v prostředí moodle kurzu Propedeutické programovací jazyky: http://moodle.it.pedf.cuni.cz

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (04.02.2018)

Teoretická část - ústní a písemné ověření vědomostí z tematických okruhů a obhajoba zpracované seminární práce. Praktická část - ověření dovedností aplikovat teoretické poznatky při řešení algoritmických úloh.

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (04.02.2018)

V návaznosti na oborové předměty, resp. znalosti a dovednosti z bakalářského stupně z oblasti algoritmizace a programování a na předměty z oblasti didakticko-psychologické přípravy, se studenti seznámí s přístupy k algoritmizaci a programování v technologickém a zejména v didaktickém pojetí a s vybranými postupy zaměřenými na rozvoj algoritmického a tvořivého myšlení žáků

Do témat předmětu patří zejména

  • vymezení algoritmických principů a jejich vztahu k ICT a ke vzdělávací oblasti IKT
  • Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 a důsledky pro algoritmizaci a programování
  • vývojově kognitivní determinanty výuky algoritmizace a programování
  • myšlení, tvořivost a řešení problémů
  • možnosti aplikace principů algoritmizace a programování ve výuce za ZŠ a SŠ
  • paradigmata programování
  • charakteristika programovacích jazyků, vývojových prostředí a datových struktur včetně možností programování ve vybraných základních aplikacích a v některých obecně využitelných aplikačních a výukových programech
  • prostředky pro znázorňování procesů a datových struktur
  • principy logiky a vztah k jazykovým konstrukcím ve výuce
  • didaktické možnosti uplatnění robotických systémů a jednočipových počítačů
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (04.02.2018)

Požadavky k zápočtu

- Aktivní práce v prezenční části výuky
- Úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v průběhu semestru, odevdání nejpozději do konce prvního týdne zkouškového období semestru
- Zpracování seminární práce - vybraného tématu z tematiky předmětu (upřesnění ve výuce). Odevzdání práce nejpozději tři dny před termínem zkoušky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK